X
تبلیغات
رایتل

موج سبز یا موج شورش؟

خودی ها با خیانت خود می توانند دست صهیونیستها را در جنایت از پشت

 

صفار هرندی: بسم الله الرحمن الرحیم. لازم می دانم در شب شهادت امام سجاد(ع) زیباترین روح پرستنده، عرض ادب و احترامی به ساحت همه شهیدان راه حق و فضیلت بویژه سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله(ع)و فرزندان و یاران شهیدشان کنم.

اینکه اشاره فرمودید در گفته بنده و یا در گفته ها و یافته های بسیاری اشخاص، 9 دی شبیه ترین روز به یکی از بزرگترین روز های دوران انقلاب یعنی عاشورای 57  بود؛ فکر می کنم کسانی که در سن و سال من هستند و از جوانان نسل دوران انقلاب بودند، این موضوع را می توانند خوب حس کنند.

بعد راهپیمایی عاشورای 57 دیگر هیچ وقت حس و حالی شبیه آن راهپیمایی به من دست نداد مگر در 9 دی. این هم به لحاظ کمیت است و هم به لحاظ کیفیت حضور مردم - همان طور که حاج آقا اشاره فرمودند - راهپیمایی 22 بهمن برای مردم ما یک شکل پیکنیکی هم پیدا کرده است و چقدر هم قشنگ است که خانواده ها دست بچه ها را می گیرند، بادکنک هوا می کنند!و آن روز یک میعادگاه جشن ملی برای ما است یا در روز قدس به لحاظ شرایط خاص خودش در ابعاد محدودتری راهپیمایی صورت می گیرد. آنجا هم حس و حال مخصوص را دارد اگر چه مردم همه ی نفرت و کینه و برائت خودشان را نثار اسرائیل و اربابان خودشان می کنند.

اما به لحاظ محتوا و کیفیت راهپیمایی 9دی باز به این 2 شباهت کمتری داشت تا به راهپیمایی عاشورا که این راهپیمایی تمام کننده بود. معروف است که طاغوت یعنی شخص شاه همزمان با آن راهپیمایی با هلی کوپتر یک  گشتی بر روی تهران زد و وقتی فهمید که همه چیز بر علیه او است، صحنه را خالی کرد و  26 دی ماه یعنی چند روز بعد از عاشورا فراری شد.

راهپیمایی 9دی تمام کننده بود یعنی وقتی این اتفاق افتاد بعد از آن دیگر کمر فتنه شکسته شد و فتنه گران امید خودشان را برای آینده از دست دادند! حالا من این را فارق از از نتیجه می گویم، همه آنهایی که در آنجا بودند، می دیدند که این اتفاق متفاوت از بقیه چیزها است. یک شاهدش پلاکارت های دست نویس مردم بود، این تابلو هایی که خود مردم در خانه نوشته و در دستشان بود، این قریحه ای که در مردم جوشیده بود و تبدیل به شعر و شعار و سروده ای شده بود و زینت بخش(بالای) دستان مردم بود.

یک نکته ی دیگر که قابل ذکر است این است که آن روز خیلی از افراد آمدندکه پیش از آن به دلایل موجه و غیر موجه نیامده بودند. خودشان می گفتند که مثلا با پادردی که من دارم از من پذیرفته است که من دیگر در  راهپیمایی 22 بهمن شرکت نکنم  ولی همان کسی که فکر می کرد راهپیمایی 22 بهمن برای او واجب نیست، فکر می کرد که نباید راهپیمایی 9 دی را ترک کند.

احساس مردم این بود که آن فریادی که مردم آن روز می زدند یک اثر دیگری دارد. گویا قرار است اتفاقی بیافتد. آن اتفاق هم افتاد و آن اتفاق انزوای جریان فتنه در ذهن و دل مردم بود و محکوم شدن آنها به اینکه پناه ببرند به خلوت تنهایی  خودشان و در واقع به یک کنجی بخزند که از چشم مردم دور شوند.

من فکر می کنم که بعضی از آن حوادث در آن روز گذشت که صدا و سیما نمی تواند پخش کند و درست هم همین است و واقعا هم نباید در سطح ملی بعضی از آن حرفها پخش شود و یادمان نمی رود که آنها واقعیت داشت و به عنوان واقعیت باید تسلیمش باشیم. واقعیتی که بر آمده از دل های یک سیل عظیم چند میلیونی است و درحقیقت آنهایی که خودشان را تسلیم دموکراسی نشان می دهند اینجا باید خضوع کنند در برابر خواسته های مردم. ممکن است خواسته های مردم از دید آنها زیاده خواهانه باشد ولی به مردم هم باید حق داد که وقتی 8 ماه مرتب تحمل کردند،نجابت به خرج دادند، باید یک جایی آنقدر به عواطفشا ن لطمه بخورد که  آن وقت حداکثر خواسته های خودشان را مطرح کنند، چیزهایی که شاید در اوقات دیگر از بیانش امتناع می کردند.

در هر حال من راهپیمایی 9 دی را راهپیمایی نمی دانم و حقیقتا فکر می کنم کار خوبی نباشد که اسمش را راهپیمایی گذاشت.روز 9دی شروع یک تاریخچه بود، مثل بعضی از روزهای بزرگ زندگی  بشری مثل 22 بهمن که تاریخ از آنجا بنا نهاده شده است، 9 دی هم روز دیگری است برای اینکه تاریخ را یک طور دیگر بخوانیم و اگر بگوییم فقط برگی از تاریخ،به نظرم جفایی در حق این روز است.   

 

در ادامه میتوانید متن کامل دیروز امروز فردا با حضور محمدحسین صفار هرندی و حجت الاسلام علیرضا پناهیان را بخوانید

 

در  برنامه "دیروز، امروز، فردا" میزبان آقایان محمد حسین صفار هرندی و حجت الاسلام علیرضا پناهیان بود که در این جلسه به بحث و گفتگو پیرامون فتنه 88 و حماسه 9 دی پرداخته شد که در زیر می توانید متن کامل این برنامه را بخوانید.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پناهیان در ابتدای این برنامه به بی بصیرتی برخی خواص انتقاد کرد و گفت: 9دی نه تنها بصیرت امت اسلامی را به نمایش گذاشت بلکه نشان داد که برخی اوقات بصیرت عموم مردم از بصیرت نخبگان جوامع هم بالاتر می زند و این در شعارهای مردم  و پیشبینی های نادرست نخبگان از حرکت مردم به وضوح معلوم بود. عجیب است که هنوز برخی از نخبگان جامعه ما با این همه سابقه مردم خودشان رو نمی شناسند.

مردم دارای تحلیل عمیقی  بودند و بسیاری از نخبگانی که تا آن زمان به تحلیلی که در شعارهای مردم بود نرسیده بودند احساس کردند از مردم خودشان یعنی از زمان خودشان عقب تر افتادند، این از ویژگی های برجسته  حماسه9دی بود؛ جلو زدن عموم مردم - من کلمه عوام را استفاده نمی کنم زیرا عوام یه بار منفی دارد- از خواص و نخبگان جامعه؛ وخوش به سعادت نخبگانی که همراه بودند با مردم و عقب نیافتاده بودند.

ویژگی دوم که خیلی ویژگی غریبی  هم بود و شما هم بنا به مصلحت هایی که به خاطر نجابت. مطالبات پدید آورندگان چنین حماسه ای باید خیلی مهم باشد، شما چطور  مطالبات جمع عظیم مردم که از طیف های مختلف آمدند را تشریح می کنید

متن کامل دیروز امروز فردا با حضور محمدحسین صفار هرندی و حجت الاسلام علیرضا پناهیان
خودی ها با خیانت خود می توانند دست صهیونیستها را در جنایت از پشت ببندند

خبرنامه دانشجویان ایران: شب گذشته برنامه "دیروز، امروز، فردا" میزبان آقایان محمد حسین صفار هرندی و حجت الاسلام علیرضا پناهیان بود که در این جلسه به بحث و گفتگو پیرامون فتنه 88 و حماسه 9 دی پرداخته شد که در زیر می توانید متن کامل این برنامه را بخوانید.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پناهیان در ابتدای این برنامه به بی بصیرتی برخی خواص انتقاد کرد و گفت: 9دی نه تنها بصیرت امت اسلامی را به نمایش گذاشت بلکه نشان داد که برخی اوقات بصیرت عموم مردم از بصیرت نخبگان جوامع هم بالاتر می زند و این در شعارهای مردم  و پیشبینی های نادرست نخبگان از حرکت مردم به وضوح معلوم بود. عجیب است که هنوز برخی از نخبگان جامعه ما با این همه سابقه مردم خودشان رو نمی شناسند.

مردم دارای تحلیل عمیقی  بودند و بسیاری از نخبگانی که تا آن زمان به تحلیلی که در شعارهای مردم بود نرسیده بودند احساس کردند از مردم خودشان یعنی از زمان خودشان عقب تر افتادند، این از ویژگی های برجسته  حماسه9دی بود؛ جلو زدن عموم مردم - من کلمه عوام را استفاده نمی کنم زیرا عوام یه بار منفی دارد- از خواص و نخبگان جامعه؛ وخوش به سعادت نخبگانی که همراه بودند با مردم و عقب نیافتاده بودند.

ویژگی دوم که خیلی ویژگی غریبی  هم بود و شما هم بنا به مصلحت هایی که به خاطر نجاب ff0 . مطالبات پدید آورندگان چنین حماسه ای باید خیلی مهم باشد، شما چطور  مطالبات جمع عظیم مردم که از طیف های مختلف آمدند را تشریح می کنید ؟

صفار هرندی: بسم الله الرحمن الرحیم. لازم می دانم در شب شهادت امام سجاد(ع) زیباترین روح پرستنده، عرض ادب و احترامی به ساحت همه شهیدان راه حق و فضیلت بویژه سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله(ع)و فرزندان و یاران شهیدشان کنم.

اینکه اشاره فرمودید در گفته بنده و یا در گفته ها و یافته های بسیاری اشخاص، 9 دی شبیه ترین روز به یکی از بزرگترین روز های دوران انقلاب یعنی عاشورای 57  بود؛ فکر می کنم کسانی که در سن و سال من هستند و از جوانان نسل دوران انقلاب بودند، این موضوع را می توانند خوب حس کنند.

بعد راهپیمایی عاشورای 57 دیگر هیچ وقت حس و حالی شبیه آن راهپیمایی به من دست نداد مگر در 9 دی. این هم به لحاظ کمیت است و هم به لحاظ کیفیت حضور مردم - همان طور که حاج آقا اشاره فرمودند - راهپیمایی 22 بهمن برای مردم ما یک شکل پیکنیکی هم پیدا کرده است و چقدر هم قشنگ است که خانواده ها دست بچه ها را می گیرند، بادکنک هوا می کنند!و آن روز یک میعادگاه جشن ملی برای ما است یا در روز قدس به لحاظ شرایط خاص خودش در ابعاد محدودتری راهپیمایی صورت می گیرد. آنجا هم حس و حال مخصوص را دارد اگر چه مردم همه ی نفرت و کینه و برائت خودشان را نثار اسرائیل و اربابان خودشان می کنند.

اما به لحاظ محتوا و کیفیت راهپیمایی 9دی باز به این 2 شباهت کمتری داشت تا به راهپیمایی عاشورا که این راهپیمایی تمام کننده بود. معروف است که طاغوت یعنی شخص شاه همزمان با آن راهپیمایی با هلی کوپتر یک  گشتی بر روی تهران زد و وقتی فهمید که همه چیز بر علیه او است، صحنه را خالی کرد و  26 دی ماه یعنی چند روز بعد از عاشورا فراری شد.

راهپیمایی 9دی تمام کننده بود یعنی وقتی این اتفاق افتاد بعد از آن دیگر کمر فتنه شکسته شد و فتنه گران امید خودشان را برای آینده از دست دادند! حالا من این را فارق از از نتیجه می گویم، همه آنهایی که در آنجا بودند، می دیدند که این اتفاق متفاوت از بقیه چیزها است. یک شاهدش پلاکارت های دست نویس مردم بود، این تابلو هایی که خود مردم در خانه نوشته و در دستشان بود، این قریحه ای که در مردم جوشیده بود و تبدیل به شعر و شعار و سروده ای شده بود و زینت بخش(بالای) دستان مردم بود.

یک نکته ی دیگر که قابل ذکر است این است که آن روز خیلی از افراد آمدندکه پیش از آن به دلایل موجه و غیر موجه نیامده بودند. خودشان می گفتند که مثلا با پادردی که من دارم از من پذیرفته است که من دیگر در  راهپیمایی 22 بهمن شرکت نکنم  ولی همان کسی که فکر می کرد راهپیمایی 22 بهمن برای او واجب نیست، فکر می کرد که نباید راهپیمایی 9 دی را ترک کند.

احساس مردم این بود که آن فریادی که مردم آن روز می زدند یک اثر دیگری دارد. گویا قرار است اتفاقی بیافتد. آن اتفاق هم افتاد و آن اتفاق انزوای جریان فتنه در ذهن و دل مردم بود و محکوم شدن آنها به اینکه پناه ببرند به خلوت تنهایی  خودشان و در واقع به یک کنجی بخزند که از چشم مردم دور شوند.

من فکر می کنم که بعضی از آن حوادث در آن روز گذشت که صدا و سیما نمی تواند پخش کند و درست هم همین است و واقعا هم نباید در سطح ملی بعضی از آن حرفها پخش شود و یادمان نمی رود که آنها واقعیت داشت و به عنوان واقعیت باید تسلیمش باشیم. واقعیتی که بر آمده از دل های یک سیل عظیم چند میلیونی است و درحقیقت آنهایی که خودشان را تسلیم دموکراسی نشان می دهند اینجا باید خضوع کنند در برابر خواسته های مردم. ممکن است خواسته های مردم از دید آنها زیاده خواهانه باشد ولی به مردم هم باید حق داد که وقتی 8 ماه مرتب تحمل کردند،نجابت به خرج دادند، باید یک جایی آنقدر به عواطفشا ن لطمه بخورد که  آن وقت حداکثر خواسته های خودشان را مطرح کنند، چیزهایی که شاید در اوقات دیگر از بیانش امتناع می کردند.

در هر حال من راهپیمایی 9 دی را راهپیمایی نمی دانم و حقیقتا فکر می کنم کار خوبی نباشد که اسمش را راهپیمایی گذاشت.روز 9دی شروع یک تاریخچه بود، مثل بعضی از روزهای بزرگ زندگی  بشری مثل 22 بهمن که تاریخ از آنجا بنا نهاده شده است، 9 دی هم روز دیگری است برای اینکه تاریخ را یک طور دیگر بخوانیم و اگر بگوییم فقط برگی از تاریخ،به نظرم جفایی در حق این روز است.

مجری:آقای پناهیان شما از جمله روحانیانی هستید که خیلی شفاف و صریح راجع به مسائل سیاسی صحبت می کنید و در همین  آغاز بحث به ما بگویید آیا زوایای تاریک و پنهان و نا گفته ای راجع به وقایعی که در سال 88 اتفاق افتاد وجود دارد که با زبان شفاف خودتان بیان کنید؟

پناهیان: امیدوارم شما بنده را تشویق نکنید که شفاف تر ؍ ff0 ?ز آن مقداری که در نظر دارم  صحبت کنم ولی یک نکته ای را در نظر دارم و آن این است که آیا تقاضاهای مردم در حماسه ی 9 دی کف خواسته هایشان بود یا سقف خواسته هایشان؟

آقای هرندی فرموند که حداکثر خواسته هایشان بود ولی من فکر می کنم که ایشان کمی مهربان برخورد می کنند. خودشان قطعا قبول دارند که واقعیت این است که مردم قطعا کف خواسته هایشان را مطرح می کردند. مثلا مرگ می گفتند، مرگ را باید به چه کسی گفت؟ قرآن این را در سوره ی منافقین مشخص کرده است و می فرماید "قاتلکم الله"،خدا اینها را بکشد.

وقتی ما به اسرائیل می گوییم، خدا نابودت کند این کلمه ی مرگ برگرفته از آیات قرآن است. حالا مردم منافقان را شناختند و دارند مصداقش را بیان می کنند. این مرگ تقاضای حداقلی است. یا مثلا در همین آخرین مصاحبه که پخش شد خانمی گفتند اعدام، خوب بله این مردم معرفت دارند و می گویند "الفتنه اشد من القتل"، فتنه بد تر از قتل است، منجر به قتل های زیادی شد، قوه ی قضاییه هر موقع مصلحت باشد اقدام خواهد کرد ولی ما باید در این باره گفتگو کنیم.

امام می فرمایند :حکم کسی که مخالفت علنی کند با  شورای نگهبان ،مفسد فی الارض است. مفسد فی الارض یک اصطلاح حقوقی و فقهی است برای کسی که باید  اعدامش کنند. پیشنهاد می کنم در جلسه ی بعدی برنامه چند نفر از حقوقدان ها را دعوت کنید. آن صحبت امام را تحلیل کنید و همه را به داخل دادگاه نسپاریم .

مردم می خواهند بدانند که شدید ترین برخورد با اینها خواهد شد که معاون محترم قضایی وعده اش را به مردم دادند. این تسکینی بود برای مردم ،این شدیدترین یعنی چه؟ بالاخره اینها واقعیاتی است که نمی شود از آن گذشت. اگر بخواهیم شفافیت به خرج دهیم باید خیلی از حرفها را بزنیم. ولی خوب الحمدللّه  خیلی هایش لازم نیست چون مردم ما می دانند.

اما سوال شما درباره ی برخی از زوایای پنهان، یک آماری من آورده ام که فکر می کنم در با ره ی ریشه ی این فتنه است. این آمار ،آمار خیلی قشنگی است. حضرت امام کلمه ی لیبرال ها را  معمولا در کنار منافقین استفاده می کردند. اگر این کلمه را سرچ کنید آن را 11 مورد در صحیفه ی  امام استفاده کردند. یک مورد قبل از انقلاب در مصاحبه با یک خبرنگار فرانسوی که می پرسد " آیا شما می خواهید یک حکومت لیبرالی برقرار کنید؟" که امام نظرشان را می دهند که حکومت لیبرالی ff0 ظاهرش آزادی منشانه است ولی باطن آن بدتر از دیکتاتوری است.

10 مورد دیگر بعداز قبول قطع نامه است که تا آخر عمرشان حدود 11 ماه می شود. از کلمه ی اسلام آمریکایی ایشان 18 مورد استفاده می کنند. یک مورد در سال 62 ،17 مورد در دو سال آخر عمرشان، که 15 مورد آن در این 11 ماه بوده است.

مردم کاملا به این فراوانی توجه می کنند، امام چرا در  اواخر عمرشان از لیبرالیسم و اسلام امریکایی احساس نگرانی می کنند؟ایشان از کلمه ی اسلام ناب در مقابل اسلام امریکایی 34 مورد استفاده کردند که همگی آخر عمرشان است و 32 مورد در همین 11ماه آخر، این آمار معنا دارد که امام این انقلاب ادبیاتشان از قبول قطع نامه به این طرف تغییر می کند.

محور ادبیاتشان جریان لیبرالیسم است که دارد در انقلاب رخنه می کند.خطر اینها را گوشزد می کنند. ایشان بعد از دفاع مقدس شمشیر را علیه اسلام آمریکایی و لیبرال ها و در دفاع از اسلام ناب  می کشند. ایشان در نامه ای که در عزل منتظری بود بیشترین تعداد استفاده را از کلمات لیبرال ها و منافقین کنار هم و اسلام آمریکایی داشته اند.

مهم ترین ویژگی اسلام آمریکایی جدایی اسلام از سیاست است. ایشان سال 62 برای اولین دفعه می فرمایند که اسلام آمریکایی وقتی است که ملا ها بروند سر درس خودشان و به سیاست کاری نداشته باشند.

خوب امام چه احساس خطری می کردند؟ این احساس خطر که نمی تواند موهوم باشد. حتما داشتند خطری را می دیدند. در همان زمان که این خطر را می دیدند تاکید می کردند که رهبری باید بعد از من به آقای خامنه ای برسد و تاکید می کردند ایشان شایسته است و این توصیه را به عنوان توصیه ای که یک کارشناس دارد مطرح می کند بیان می فرمودند.

در آخرین بیانیه ها و نامه های حضرت امام، ایشان می فرمایند طلاب جوان برای اینکه به دام اسلام امریکایی نیفتند جامعه ی مدرسین را در نظر بگیرند. بعضی ها داشتند اسلام امریکایی را می چسباندند به دیگران و خودشان را فراری می دادند. فتنه ی 88 تجلی نهایی این لیبرالیسم و اسلام آمریکایی بود که می خواست در نظام رخنه کند.

از رسانه انتظار می رود که حتی خارج از تنش های سیاسی روشنگری کند. مقدار نفوذ تفکر لیبرالیستی در دانشگاه ها را نشان دهد. دوربین ببرند و این موضوع ر؍ ff0 ? به چالش بکشند. یک استاد دانشگاه  علنا و بطور غیر عقلانی می آید سر کلاس کفر بگوید، آیا رسانه نمی تواند برود پالایش را صورت دهد؟

مجری: جناب آقا ی صفار ما دیشب در مورد عناصر مختلفی که در این فتنه نقش داشتند بحث کردیم که این عناصر شاید برای اولین بار به طرز خاصی! به هم گره خوردند. اگر می شود در مورد دسته بندی آنها صحبتی بفرمایید؟ و سؤال اساسی این است که بازیگر اصلی آیا واقعا طرف خارجی است؟ یا یک طرف داخلی است یا یک جریان داخلی است که خارجی بعدا به کمک آن آمده است؟

صفار هرندی:خوب در این مورد دیدگاه های متفاوت مطرح شده هر کدام هم حجت هایی برای منطق خود دارند. یک دیدگاه این است که جریان داخلی از ابتدا به خارجی وصل بود و اینها مشترکا این پروژه را پیش می بردند. گروه دیگری که کمی خوش بینانه تر از قبلی اند می گویند که هم جریان داخلی و هم خارجی ،جدای از هم حرکت کردن و در نقطه ی مشترکی به هم گره خوردند واز امکان هم دیگر بهره برداری کردند.

من خودم جزو سیاست مدارهای خوشبین هستم و تا حالا من حجت های قوی برای شاخه ی اول پیدا نکردم و طرفدار همین نظر دوم هستم. برای آمریکایی ها این  مهم بود که به هر نحوی که هست نظام حاکم را بر اندازی کنند. برای جریان تند روی وابسته به اصلاحات که تجلی جدیدش چیزی در قالب جنبش سبز شد این مطلوبیت داشت که به هر قیمتی بتوانند به قدرت دست پیدا کنند.

آمریکایی ها می دانستند که برای ساقط کردن حکومت در ایران، راه هایی که قبلا آزمودند جواب نداده است و تنها راهی که می تواند تاثیر گذار باشد توسل به یک جریان داخلی است. به تعبیر خودشان می گویند گروه میانجی باید بیاید عمل کند.

برای آن جریان رادیکال و تندروی اصلاح طلبی که می خواست به هر قیمتی به قدرت برسد این مطرح بود که چون در معادله ی قدرت در رقابت با رقیب خود ،کم دارد و ظرفیت هایش محدود است نیاز به یک عنصر کمک بیرونی دارد. یعنی اگر یک مددی از بیرون برایش رسید آن را رد نکند. این چند گزاره ای را که بنده عرض کردم اگر کنار هم بگذارید می بینید که آمریکایی ها باید از هدف خود تنازل کنند و در مرحله ی نخست با براندازی آن چیزی که الان حاکم است نه کل جمهوری اسلامی بسنده کنند.

پسد آمریکایی ها می شوند حامی جریان تندروی اصلاح طلب که دارد وارد این انتخابات می شو؍ ff0 ? ،گروه اصلاح طلب وقتی می بیند رایش انقدر نیست که قدرت را در دست بگیرد  متوسل می شود به حمایتی که از بیرون دارد می شود ،می گوید عیبی ندارد اگر آنها از من حمایت کنند. در نتیجه به یک نقطه ای رسید که اینها با هم تقاطع کردند حالا امریکایی ها خوشحال بودند از اینکه جریان اصلاح طلب به جایی رسید که می تواند از خواسته های انها تبعیت کند. اگر حمایت می خواهد پس باید تنظیم کند خودش را با آنها، جریان اصلاح طلب هم اندیشید که اگر انها (امریکایی ها) برای رسیدن به خواستشان نیازمند ما هستند ما می توانیم خودمان را لوس کنیم و تقاضا هایمان را بگوییم.

این چیزی از ان تحلیل اولی کم نمی کند، آخرش این است که این دو نیرو آمدند به هم ملحق شدند. فرقش این است که ما لازم داریم ثابت کنیم که این جریان ها از سالها قبل با هم قرار مدار گذاشته بودند یا  این که نه بگوییم نفسانیات ، کم آوردن ها در جبهه ی داخلی کار اینها را به دریوزگی در جبهه ی خارجی می کشاند  وجریان اجنبی که خودش می خواست براندازی از طریق کودتا کند، جنگ راه اندازد  و راه های مختلف را پیمود اثر نبخشید و حالا به این رسید که یک تقاضای حداقلی داشته  باشد و ان این است که یک دولتی سر کار بیاید که آنقدرها اصولگرا و تابع خواسته های امام از مبانی جمهوری اسلامی نباشد و جریان اصلاح طلب که از دوران اصلاحات سابقه داشت این کد ها را به آنها نشان داده بود که آمادگی برای یک همچین ماموریت هایی را دارد. حتی اگر نرفته باشند باهم حرف بزنند در زمان اصلاحات غرب و امریکا گفته بودند که برای این کمک به اصلاح طلبان ما حتی شده نظامی هم باید وارد عمل شویم .

مجری: آیا می شود چنین برداشتی کرد که می خواستند تا بر اندازی بروند؟آن وقت من به عقل جریان اصلاح طلب شک خواهم کرد چون اگر اینها طالب براندازی بودند باید خودشان را هم  از بین رفته می دیدند، یعنی به کلی نابود می شدند. من یک مدرکی را هم دارم، جلسه ای که مربوط بحث اصلاحات بوده است در  سال 79 ،آنجا آقایی که اصلاح طلب ها خیلی از او تبعیت می کنند یک پرونده ای را پیش رو قرار می دهد که این کسانی که آمدند به اسم اصلاحات یعنی دولت آقای خاتمی و مدعی اصلاحات شدند این ها خود مفسدند.

اینها خودشان سر سلسله ی ایجاد اختناق و دیکتاتوری در کشور بودند یعنی انها را معادل دیکتاتوری و استبداد گرفته است. سوال من از آقایان این است که شما اگر یک همچین خوش خدمتی می کردید و همکاری با آمریکا می کردید آنها اگر جریان حزب اللهی را قلع و قمع می کردند حکومت را می گرفتند به دست شما می دادند یا شم؍ ff0 ?ها را هم گرفتند تیر باران می کردند به جرائم دهه ی شصت و هفتادتان ؟به نظر می آید  این دومی را عمل می کردند برای اینکه  آنها نفرات اصلی خود را آن پشت داشتند. اینها آدم های اصلیشون نبودند فقط جاده صاف کن بودند. اینها فقط می توانستند نقش میانجی را داشته باشند یعنی یک عنصر واسطی که فقط به درد مرحله ی  گذار می خورد و وقتی خیانتش را انجام داد حالا از صحنه خارجش می کنند.
  
چه گونه افرادی که در سال های نه چندان دور داری مناسبی در کشور  بودند، آمدند و به جریان فتنه اضافه شدند و در کنار عناصر خارجی و ضد نظام قرار گرفتند وحتی الان هم خودشان را منتقد به اسلامیت و جمهوریت نظام می دانند.این ریشه اش کجا بود از کجا شروع شد؟

پناهیان: درباره سوال قبل من یک نوع موافقتی را اعلام کنم و یک نکته ای را عرض کنم. فرمودند من جزء خوش بین ها هستم و می فرمایند نمی توانیم از اول ادعا کنیم این ها با هم بسته بودند یعنی دشمنان خارجی با این دوستان نادان داخلی. من هم همین را می پسندم که نگویم این ها عامل صهیونیسم بودند، فراما سون بودند، از اول با هم بسته بودند ولی یک گزینه ای را اضافه کنیم که گزینه معقول تری به نظر می آید.

برای انجام جنایت های بزرگ دوستان نادان خیلی بهتر از دشمنان عمل می کنند. شما ببینید امام اول ما را دوستان به شهادت می رسانند. این ها تصادف که نیست. در تاریخ حضرت ایت الله بهجت راجع به ابن ملجم می فرمایند یک عمر پروانه ی امامش بود و بعد امامش را به قتل رساند.

مگر ما چند نفر داریم که علی ابن ابی طالب باشد، که خانه  خدا شکافته شود و ایشان در آنجا به دنیا بیایند. چرا قاتل ایشان باید یک دوست باشد این یک پیام ویژه دارد. امام حسن مجتبی هم توسط همسرش و امام حسین هم توسط مردمش. این ها به ما می خواهد بگوید که اگرخوب ها بخواهند بد باشند جنایت کار تر از جنایت کاران می شوند. می توانند کارهایی بکنند که دست صهیونیست ها را از پشت ببندند.

ما یک وقت زیادی احترام برای کسی قائل نشویم نیازی نیست این ها بسته باشند با صهیونیست ها و آمده باشند چنین کاری کرده باشند هرکی منحرف بشود بهتر می تواند عمل بکند من خواهش می کنم یکی از جملات حضرت امام را ببینید که در همین فاصله من پیدا کردم: میزان دوستی و دشمنی باید تعادل داشته باشد باید ملاک داشته باشد هر کسی نمی تواند افراطی یا تفریطی دشمنی ها را خودش اندازه گیری کند خودش تشخیص بدهد که من چقدر باۍ ff0 ?د دشمنی کنم من سلیقه ام این است سلیقه ای نیست. حرف امام برای ما یک ملاک است بعد ببینید امام دوست دارند که ما چه طور نگاه کنیم می فرمایند: چهار چوب دوستی من در درستی راه هر فرد نهفته است و دفاع از اسلام و حزب الله اصل خدشه ناپذیر سیاست جمهوری اسلامی است ما باید مدافع کسانی باشیم که منافقان سرهاشان را در مقابل زنان و فرزندانشان را بر سر سفره افطار گوش تا گوش بریدند چرا امام درعباراتشان این صحنه ها را به تصویر می کشند که  ما برایمان ترجمه بشود کسی به نفاق رسید لازم نیست حتما ما این را ببندیم به استکبا ر جهانی البته فعلا معلوم است ولی حواسمان باشد این بچه های خوبی که بعدا بد می شوند دست شارون را می توانند از پشت ببندند یزید نشسته بود در کاخ خودش کم کم داشت برائت می جست از عمر سعد ما کی گفتیم این طور بشود شما از عمر سعد بپرسید قرار بود امام حسین(ع) به شهادت برسند تشنه باشد خانواده شان اسیر شوند علی اصغر چه گناهی کرده بود چیزی که از ابتکارات خود عمر سعد بود.

حالا رسانه به همان دلایلی که گفتید هنوز نپرداخته به کتک خورده ها به بزرگتر هایی که کتک خوردند احساسات مردم را نخواستیم جریحه دار کنیم مردم این خشم انقلابی را که نشان می دهند از روی بصیرتشان است رسانه های غربی مدام تکرار می کنند که  صدا و سیمای ما واقعه 9 دی را بزرگ می کند در حالی که این حتی 10% هم نیست همین امروز در مهدیه صدا و سیما دارد نجابت به خرج می دهد بصیرت مردم خیلی بالا است.

اما سوالی که فرمودید اجازه بدهید که آن را هم به صورت دینی جواب بدهم یک روایتی داریم از امام صادق(ع)  که می فرمایند کسی که در راه خدا و ولی خدا خوب قدم بر ندارد این افراد مبتلا می شوند مجبور می شود که به دشمن خدا خدمت کنند.

در سابقه این افراد نگاه کنید که کجا برای امام کم گذاشتند کجا امام را ناراحت کردند مردم هم این ها را می فهمند می گویند این قبلا هم وضعش خراب بود ما نمی فهمیدیم  اینها چه نامه های دروغی به امام نوشتند چه چیز هایی را به امام تحمیل کردند چند بار امام را ناراحت کردند امام چقدر به خاطر مصالح جنگ به این ها حرف نزدند کوتاه آمدند چه زجری کشیدند این ها ریشه های این انحراف است کسی الکی منحرف نمی شود من نمی خواهم بگویم که آدم های خوش سابقه هیچ گاه خراب نمی شوند  چرا این هم امکان دارد اما زمانی که سر بریده زبیر را آوردند جلوی امیر المومنین ایشان سابقه ی سوء زبیر را که کسی نمی دانست آشکار کردند؛ فرمودند: این حسادتی داشت از فلان ماموریت ff0 ی که من و او در آن بودیم که کارش را به اینجا کشاند من در ارتباط باشخص آقای موسوی دوست دارم مطالبی را عرض کنم من به اجمال عرض می کنم اما دوست دارم به تفصیل بیان شود این ها درس ها و افتخارات جمهوری اسلامی است آمار بگیرید از مخالفت ها و دشمنی های ایشان با رئیس جمهور وقت -آن زمان مقام معظم رهبری رئیس جمهور بودند- از شخصیت های مملکتی که خیلی حرف ها را زده اند از این مخالفت ها بعد از اینکه به رهبری رسیدند چقدر با محبت با این فرد رفتار کردند در هر کمیته حساسی می گفتند آقای موسوی هم باشند یک ذره بی اعتنایی تلافی و.. حتی صریحا به این گروه گفتند که من گذشته را فراموش کرده ام. این ها زیبایی های نظام ما است یک آماری بگیرید از ناجوان مردی های این ها در زمان امام، اینکه امام از استعفای آقای موسوی چقدر ناراحت شدند (در صحیفه امام آمده است) اینها اخبار پشت پرده نیست این ها را آمار بگیرید بعد سعه صدر جمهوری اسلامی را در این 20 سال نشان دهید معلوم هست که زمین می خورند.

چرا آقای خاتمی آنقدر مورد نفرت قرار می گیرد؟ مردم در 9 دی لعن می کنند "لعن علی عدوک یا حسین" و بعد اسم سه نفر را می آورند چرا این اتفاق می افتد برای اینکه ایشان محور اصلی هشت سال ریاست جمهوری شان را قانون قرار داد در آن زمان چه عدم صداقتی در کلامش بود که در این زمان باید بر ملا بشود.

در آن دوره برای یک سخنرانی در روز ولادت امام رضا(ع) برای یک سری دانش آموز دبیرستانی ما را دعوت کرده بودند قم برای سخنرانی که رسیدیم از حراست استانداری گفتند ممنوع است نمی شود از طرف ما عذر خواهی کردند گفتند نتوانسته اند بیایند ما گفتیم حرف سیاسی نمی خواهیم بزنیم که راجع به امام رضا(ع) است، بعد هم آن فردی که از طرف آموزش و پرورش ما را دعوت کرده بود عزلش کردند.

ما یک حسینیه هم داشتیم آمدند پلمپش کردند اولین جایی هم که پلمپ کردند آشپز خانه اش بود که چرا تحصنی که برای آقای مصباح هست شما اینجا سیب زمینی می پزید این برخورد ها چیست آن وقت حرف از آزادی می زدند.

من اصلا نمی خواهم راجع به سران فتنه صحبت کنم ولی این روشنگری ها باید بشود ایشان باید پاسخ بدهند اگر ندهند این ریزش ها بیشتر می شود شما یادتان هست تظاهرات بعد از 18 تیر را که تلویزیون یک خانم مانتویی را نشان داد که می گفت همه خونی که دارم هدیه به رهبرم؛ چرا باید رهبرم ناراحت بشود بعد ایشان در جایی اعلام کردند در غیاب مردم که حالا تظاهرات به جای ؍ ff0 ?ودش  در جامعه مدنی همه چیز در صندق های رای مشخص می شود که ما رای آوردیم چه طور آن زمان در صندق رای مشخص می شد حالا در کف خیابان!

وقتی کسی زمانی خائنانه رفتار کند بعدا دچار ریزش خواهد شد این اولین و مهم ترین دلیل است که جست و جو کردنش هم کاری ندارد و انقلاب ما را در آینده بیمه خواهد کرد. همین الان مسئولین و کسانی که در ضعف هستند حتی کسانی که در ضعف نیستند و ریاکارانه  کار می کنند و... هر رفتاری که صحیح نباشد در نظام اسلامی و ولایی ضربه می بیند کسانی که به امیر المومنین(ع) خوبی نکردند شدند قاتل امام حسین(ع) دلیل نمی خواهد که چرا این ها شدند قاتل امام حسین(ع) چون یک زمانی برای امیر المومنین(ع) کم گذاشتند لذا مبتلا می شوند به اینکه در رکاب یزید باشند...

مجری: کلا برای بررسی  فتنه 88 ریشه ها را باید از کجا دنبال کرد آیا همان سال بود یا ریشه ها به عقب تر باز می گردد؟

صفارهرندی: یک نکته خیلی ریشه ای که باید در سالهای قبل از انقلاب دنبال کرد، در سده اخیر ما شاهد ضربه های شدیدی بودیم که به جریانات اسلامی وارد شد که این ضربه نتیجه دل خوش کردن به عوامل خارجی بوده است در نهضت جنگل ببینید میرزا کوچک خان ضربه را از افراد کمونیستی که رخنه کرده بودند در جریان خورد در جنبش مشروطیت ضربه از روشنفکرانی که وابسطه گی به غرب داشتند و همراه روحانیت شده بودند دریافت کردیم که ضربه خودشان را زدند.

ابتدا با شهادت شیخ فضل الله نوری و بعد از پیروزی مشروطه با شهادت آیت الله بهبهانی. در نهضت ملی شدن نفت هم توده ای ها و ملی گرایان و جریان متوسل به غرب کنار بچه مسلمان ها و آیت الله کاشانی قرار گرفتند و ضربه خود را زدند و نهضت سقوط کرد و دولت مصدق سرنگون شد.

به دلیل خیانتی که آنها کردند  بعدها باز در دهه 40 شکل گیری مجاهدین خلق را داریم که به اسم خدا شروع به فعالیت کردند و اینها بچه های مسجدی بودند شاگردان مسجد آیت الله طالقانی بودند و اوایل بسیار مذهبی بودند و در انحرافی که داشتند افرادی را شریک کردند.

در مبارزه که آنها اعتقادی به اسلام نداشتند و با مارکسیست ها متحد شدند و نتیجه این 10 سال بعد مشخص شد زمانی که یک گروهی که اعتقادی به اسلام نداشتند از درون سازمان علیه افراد مذهبی شورش کردند نه یک شورش عادی بلکه متوسل به ترور بچه مسلمانها شدند.

ما اول انقلاب یکی از چیزهایی که در میان بچه مذهبی ها بود این بود که بچه ها مراقب باشید اتفاقی که در جنگ افتاد تکرار نشود. این هوشیاری ها ما را یک دهه کفایت کرد بعد از رحلت امام دوباره گروهی آن راه های قبلی را رفتند و به جریان لیبرال میدان دادند و امام نیز اواخر عمرشان بوهایی را از برخی نقاط  می شنیدند و نقطه تمکزشان همان جا بود. مثلا در دانشگاه حضرت امام اواخر عمرشان بسیج دانشجویی و طلبه بود و می گفتند که بسیج ضامن سلامت نظام ماست چون حس  می کردند که بوهای بدی از  درون نظام و بعضی از حوزه ها دارد به مشام می رسد.

آنجا شروع یک نوع وادادی است شکل گیری حلقه ای به اسم حلقه کیان مقدمه ای بود تا کسانی که در دهه 60 به شدت پای کار انقلاب بودند و تا مرحله جانبازی پیش رفته بودند و اینکه ما می گوییم این افراد لزوما پیوند به خارج ندارند این است که این افراد پای کار انقلاب بود اما نشستند در حلقه ای که جای آنکه یاری کننده اسلام و انقلاب باشد یاری کننده دشمن بود.

در وزن کشی وقتی کم آوردند دست به سمت کسانی دراز کردند که محذوف انقلاب بودند و قبلا امام اینها را از عرصه انقلاب حذف کرده بودند مثل لیبرالها، منافقین و توده ای ها و رفتند از همه اینها   استمداد کردند.

آن جریان محفلی هر قدمی که پیش می گذاشت عده ای را از خانواده انقلاب می ربود و جدا می کرد با دلایل مختلف که اکثرا منافع مادی بود و برخی هم اسیر تحلیل های غلط اطرافیان شده بودند و خود آنها آن بته لازم را نداشتند که مقاومت کنند مثل زبیر.

زبیر کسی است که رسول الله(ص) آن لفظی را که راجع به سلمان می برند برای او هم استفاده می کنند که زبیر از ما  اهل بیت بود تا زمانی که پسرش عبدالله بزرگ نشده بود و پسرش او را خراب کرد کسانی بودند که اگر به خودی خود بودند انقلاب را می کشیدند اما این حواشی آنها را خراب کرد و فرزندانشان و جایگاهشان آنها را خراب کرد آنها ظرفیت جایگاهی که نظام به آنها داده بود را نداشتند امام می فرمودند خدا نکند مناسب دنیا زمانی به انسان روی کند که هنوز ظرفیت آن را ندارد این اتفاقها که افتاد عده ای مستعد شدند  به پیوند خوردن به جریان بیرونی.

محورهای اصلی حلقه کیان متعدد بود. از نظر فکری آقای سروش نظریه پردازی می کرد کسی که در اوایل انقلاب خود جزو انقلاب فرهنگی بود و نظام به او اع؍ ff0 ?ماد کرده بود حالا این آدم در تحیر درونی خودش به همه اندیشه هایش پشت کرد البته رگه هایی را از قبل داشت ولی بالاخره از جبهه خودی محسوب می شد.

در محور سیاسی برخی از عناصر مجاهدین انقلاب که هنوز هم چهره هایشان در داخل یا بیرون هستند در این حلقه جای داشتند برخی از عناصر حوزوی که شاخصشان همین آقای کدیور است که عضو گروه کذایی در لندن جا خوش کرد. اینها نظریه پردازان مذهبی آنها بودند، حالا اضافه کنید به اینها  کسانی را که در سازمان اطلاعاتی کشور بودند و اطلاعات برجسته ای در اختیارشان بود این را بردند در آن حلقه خرج کردند.

به قوچانی روزنامه نگار می گفتند که این حلقه چطور شکل گرفت که او گفت یک فردی بود به اسم صالحپور که در نشریات مقاله می نوشت و این اسم مستعار آقای حجاریان بود. حجاریانی که پیش از این در سازمان اطلاعاتی نفوذ کرده و اسناد اطلاعاتی در دستش بوده و بعد در دوران هاشمی همراه آقای موسوی خوئینی ها در مرکز مطالعات استراتژیک بوده و همه مدارک کشور در دستش بوده و خودش می گفت که ما در مرکز نشستیم بررسی کردیم و شکافهای موجود در جامعه و نظام را شناسایی کردیم و گفتیم برای بردن انتخابات آینده ما باید مدیریت کنیم این شکافها را.

لذا برای اندیشه ای که این اندیشه اندیشه دهه 60 نبود از تمام دارایی حکومت هزینه شد. این تفکر  تفکر جدیدی بود که طبق فرموده آقا می خاستند جمهوری اسلامیی باشد که محتوای اسلامی ندارد.

مجری: قبل از فتنه 88 مقام معظم رهبری بسیار روی نخبگان تاکید می کردند و می فرمودند که خواص نقششان خاص است و خیلی از حرفها را نباید زد و در این زمینه ها بسیار تاکید می کردند و بنده می خواهم شما بیشتر نقش خواص را توضیح بدهید و اینکه در این عرصه مردم خیلی جلوتر از خواص بودند .

پناهیان: قبل از جواب سوال شما بنده نکته ای را راجع به فرمایشات مقام معظم رهبری که دیروز فرمودند عرض کنم. رهبر یک بعد جدید را به بحث دادند که رسانه بسیار باید این بعد را دنبال کند و آن نه بعد فرهنگی نه سیاسی و نه حتی معنوی موضوع است آثار مادیی که این 3 جریان برای مردم داشته را مورد مطالعه قرار دهید.

اهالی فتنه دشمن را امیدوار کردند وقتی دشمن امیدوار بشود فشار اقتصادی را بیشتر می کند فشار اقتصادی لطمه به سفره ما خواهد زد من از شما تقاضا ff0 می کنم که از کارشناسان اقتصادی بخواهید که این موضوع  و تاثیراتش را تحلیل کند البته ما می گوییم که تحریم دشمن به ما لطمه ای نمی زند بلکه باعث خود کفایی ما می شود.

عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد مگر جنگ از الطاف خفیه الهی نبود اما ما تلاش می کنیم که دیگر جنگی به ما تحمیل نشود درست است از الطاف خفیه است اما این بدان معنا نیست که هر کس خواست بیاید به ما حمله کند بلکه ما آنجا آنقدر با قدرت عمل کردیم که امروز امنیت داریم ما باید قدرتمند عمل کنیم که دشمن نتواند به ما آسیب برساند اهالی فتنه دشمن را امیدوار کردند و آزارهای دشمن افزایش پیدا کرد اگر این فتنه نبود ما بیشتر از این در این یک سال پیشرفت می کردیم براساس نگاه مادی این فتنه برای ما هزینه داشت.

آمریکا هواپیمای مسافربری ما را زد آیا زد که ما را بترساند؟ و یا شجاعت پیدا کرد بعد از ترسیدن و کوتاهی مسئولین ما زد؟ بنده تصورم مورد دوم است اینکه وقتی ترس اقدام کردن مسئولین ما را دید جرات پیدا کرد. اگر او امید پیدا نمی کرد در ما بنابر عقب نشینی قطعا نمی زد این مورد باید در مقابله ما با دشمنان مورد بررسی قرار بگیرد، نمونه روشن این موضوع در پذیرش قطعنامه که دیدیم صدام حمله کرد و تمام مناطق را پس گرفت و حتی تا اهواز هم نفوذ کرد که بچه های ما مقابله کردند.

لذا ما هر گاه دشمن را امیدوار کنیم برای مملکت هزینه دارد این هزینه ها را چه کسی می خواهد جواب دهد؟ آیا تمام اموال اهالی فتنه و فامیلهایشان را جمع کنیم جواب این ضربات دشمن را می دهد.

من خواهش می کنم فقط انقلاب انقلاب نکنید و به جنبه های مادی آن هم بپردازید در روایت داریم که فتنه فقر می آورد همان طور که آقا فرمودند از بزرگترین گناهان اهل فتنه امیدوار کردن دشمن بود اشاره به همین جنبه بود این موضوع باید برای مردم  باز کرد.

اما سوال شما از ویژگی های 9 دی این بود که مردم از خواص جلو افتادند نمی گویم از همه خواص بلکه از برخی از آنها. یکی از شعارهای مردم مرگ بر خواص بی بصیرت بود.  نقش خواص در این فتنه این بود که میزان بصیرت خودشان را نشان دادند.

 

 

حرف مردم این بود که بی بصیرتی خواص باعث شعله ور شدن آتش فتنه شد البته درجه بی بصیرتی افراد نیز متفاوت است هرکس دیر اعتراض کرد به همان نسبت مقصر است چرا این فتنه 8 ماه طول ک ff0 شید؟آیا تمام نمایندگان مجلس نقش خود را درست انجام دادند؟ و به موقع موضع گیری کردند ؟ اینها را مورد بررسی قرار دهید اجازه بدهید بنده چند نکته را راجع به خواص بی بصیرت که باعث کش آمدن فتنه شدند عرض کنم.

آنهایی که نمی فهمیدند تظاهرات اول این جریان که اصطلاحا با سکوت همراه بود به آشوب های منافقان در روز عاشورا می رسد اینها خواص بی بصیرتند اینها باید برای همیشه از عرصه سیاسی کنار بروند چون انسانهای خطرناکی هستند و ندانم کاری هایشان کار دست نظام می دهد بالاخره اینها می دانستند یا نه؟ اگر نمی دانستند که دیگر خواص و نخبه نیستند و اگر می دانستند چرا محکم اعتراض نکردند مثل اعتراض بعد حوادث عاشورا؟

خواص با بصیرت این را تشخیص می دهند که اعتراض های به ظاهر آرام به کجا خواهد کشید نمونه اش بیانات مقام معظم رهبری قبل از انتخابات  در حرم حضرت امام که فرمودند این کارناوالهای شادی عیبی ندارد ولی مراقب باشید.

کسانی که انتقاد داشتند از دو طرف و اشتباهات دوطرف را به یک میزان ارزیابی می کردند اینها نیز خواص بی بصیرتند بعضی هایشان می آمدند در همین برنامه و می گفتند باید جریان کهریزک  را دنبال کنید؛ از آن طرف آنها را محاکمه کنید. یعنی قصه کهریزک را با قصه تقلب و فتنه یکی می دانستند.

امیر المومنین چه زیبا می فرمایند عاقل آن کسی نیست که خیر را از شر تشخیص دهد بلکه عاقل می تواند تشخیص دهد بین دو کار بد کدام بدتر است.

من از مردم تقاضا دارم برای اینکه به یک نفر نقد دارند از چاله بیرون نیاید بیافتند در داخل چاه. بین قضایا درست داوری و انتخاب کنید اولویت بندی کنید.

نکته دیگر راجع به خبری است که امروز پخش شد من شنیدم که در تهران می خواهد میدانی را به اسم 9 دی بگذارند و 3نفر از شورای شهر مخالفت کردند سوال من این است مردمی که 9 دی آمدند در خیابانها احترام ندارند آنها که به خاطر امام حسین(ع) آمدند.

در میان آنها منتقد به آقای احمدی نژاد هم بود این 3 نفر چرا به مردم بی احترامی کردند و رای ندادند ؛ چرا؟ چون انتقاد داشتند به دولت؟ آخر چه دخلی این دو موضوع به هم دارد؟خواص بی بصیرت به این 3 نفر می گویند که احساسات و مردم را درک نمی کند آیا حرکت 9 دی مردم سیاسی بود ، جناهی بو ff0 د؟ چرا انقد بی بصیرتید؟ کمی احترام امام حسین را داشته باشید. اینها آنقدر آدم های خوبیند؛ اینها کسانی هستند که روز عاشورا وقتی داشتند امام را می کشتند گوشه ای نشسته بودند امام دعا می کردند که کشته نشود.
مجری: آقای صفار شما از اولین کسانی هستید که وارد میدان شدید برای بصیرت دهی و سخت ترین میدانها یعنی دانشگاهها را انتخاب کردید  می خواهم کمی از فضای دانشگاهها و اتفاقاتش برای ما بگویید  اینکه به آنچه می خواستید در این اقدام رسیدید یا خیر؟

صفارهرندی: بنده اشاره ای می کنم به دلایل حضور پیدا کردن امثال من در این محیطها . دلیل حضور ما در دانشگاهها این بود که فاصله بسیاری هست بین بدنه اجتماعی دنباله رو فتنه، با آن سران فتنه ، ما باید در این بدنه حضور پیدا می کردیم و روشنگری می کردیم که شما تفاوت دارید با آنها. مثلا  ( همه می دانند که ادبیات من در مواجهه با افرادی که قبلا جایگاهی داشتند ادبیات موهنی نیست  ایشان به واسطه پست ریاست جمهوری اعتبار و احترام دارند بنده ناراحت بودم زمانیکه ایشان رفته بودند دانشگاه و همین افرادی که دارند امروز سنگشان را به سینه می زنند بخاطر اینکه رییس جمهوری اسلامی بود به او توهین می کردند و هو می کردند و آنجا بچه بسیجی ها بودند که سپر بلای ایشان شدند و ازشان حمایت کردند.

آقای خاتمی  بارها این اواخر دوره ریاست جمهوری اش با افرادی که تعلق داشتند به جبهه اصولگرا درد دل می کرد که علت سقوط جبهه ما در نظر مردم دو چیز بود اول اینکه برخی ها در جبهه ما شمشیر از رو بستن و به مقدسات توهین کردند و دوم برخی از افراد ما متوسل به اجنبی شدند و اگر آقای خاتمی تکذیب کردند بنده شاهدان سرشناس خود را می آورم این قضایا برای سال 83 است.

اگر آقای خاتمی اینها را قبول داشت و در همان جلسه دانشگاهی هم می گفتند که آزادی اندیشه با ریش و پشم نمی شه و مصداق این شعار خود ایشان بود با آن تیپ و پرستیژ و در همان جلسه هم عصبانی شدند و گفتند می دهم بیرونتون کنند از جلسه، یک عمره همه جا را به فساد کشاندید بس نبود حالا می خواهید این جلسه را هم به گند بکشید؟

حال سوال این است که ایشان که این برآورد را از آن قشر داشت و از طرفی به جریان اصولگرا درد و دل می کرد چرا باز هم در شرایط سال گذشته رضایت داد که جبهشان آلوده بشود به همجنس بازان منافقین مارکسیستها ... شبکه های اجتماعی که با بودجه های کلان آمریکا گردانده می شود.

< 550 p style="text-align: justify;" dir="rtl">کنگره آمریکا تصویب کرده است که 50 میلیارد دلار برای ایجاد تغییر در ایران اختصاص داده بشود. سال پیش اوباما را کنگره احضار کرد که گزارش دهد این پول را چه کرده است و او گزارش داد که چطور بین شبکه های رسانه تویترز و فیس بوک و غیره پخش کرده است.

آقای خاتمی چطور رضایت داد که اینها با او همراه شوند و چطور رضایت داد که آن فرد متوهم بیاید دائما بیانیه های بی محتوا بنویسد و آنچه شنیده می شود این است که در جلسات خصوصی آقای خاتمی بیان کرده است که اشتباه کردیم همان یک بار باید مردم را به خیابان می کشیدیم تا  مردم خسته نمی شدند.

مجری: مردم چطور می توانند به شما اطمینان کنند در حالی که شما یک رای ا؍ ff0 ?توار ندارید؟ بگذارید مورد دیگری را بیان کنم این قضایا برای دوره اول دولت آقای احمدی نژاد است که آقای خاتمی در سفر ژنو که از قضا در هواپیما با علی احمدی همسفر بوده گفته بود که شما موفقیت هایی را داشتید، تبریک می گویم شما بهتر توانستید کارکنید چون 3 قوه هماهنگ و متحد بودید و رهبری پشتتان بود و نکته مهمتر اینکه گفته بودند که احمدی نژاد این زرنگی را داشته که یک کف رایی را از شهرهای کوچک جمع کند و من مطمئنم که این دوره هم رای می آورد. حرف اینجاست که آقای خاتمی که می دانست و برداشت شخصی اش این بود که احمدی نژاد رای می آورد پس چرا بعدا از جریانی دفاع کرد که همه اش بر مبنای دروغ بود؟ این کارهای فوق فقدان بصیرت است.

پناهیان: چرا آنقدر مردم ما بصیرت هستند من عرض کنم که بیش از این افرادی که الان در عرصه سیاسی فعالیت می کنند ما در میان مردم و قشر دانشجو نخبه داریم که در میان مردمند و انگار این مردم خود به خود نخبه پرورند و از میانشان نخبگان آماده با بصیرت حاضرند برای فعالیت.

در میان دانشگاهیان نخبگان بسیارند و با بصیرتند و اینها فریب نمی خوردند و گمراه نمی شوند شاید در میان مردم گروهی باشند که از فضا دور باشند و بشود به مدت کوتاهی فریب داد به نظر بنده باید روی قشر نخبه مردمی که گه گاه خود را نشان می دهد خیلی مانور داد.
مجری:با خیلی ها که صحبت می کنم  می بینم معتقدند که دشمن از پای نمی ایستد و فتنه های دیگر  را طراحی خواهد کرد به نظر شما فتنه های آتی از چه جنسی خواهد بود؟

پناهیان: شما گفتید که ما در عرصه بصیرت دهی فعال بودیم من  در مقدمه نکته ای را عرض کنم به هیچ وجه اینطوری نیست که من طلبه به خاطر دل خودم و براساس دوست داشتن بروم روشنگری کنم بلکه جامعه اجازه سکوت به ما نمی دهد جامعه پرسشگر است هرجا قدم می گذارید دائما می پرسند آقا چی شد؟ چرا موضع گیری در آن نقطه ضعیف بود ؟چرا ...؟مخصوصا جامعه جوان و دانشجو

به نظر من آنهایی که سکوت می کنند مقاومند و این حسن ما تلقی نشود. هرجا که به ما تریبونی داده می شود یا منبری برای عزاداری اباعبداالله به همان اندازه ما مسئولیت داریم و مردم از ما مطالبه می کنند و هر فردی که در میان مردم باشد این چنین است مگر آنکه منبرش از مردم دور باشد.

این بیانات را من از یک مجله روسی از زبان سردبیرش که در دهه محرم ایران بوده نقل می کنم: "تن 1540 فر آمریکا از این به خاطر تصاحب منافع بیشمار نفتی ایران نیست ترس از بمب اتم و سلطه بر منطقه حساس خاورمیانه نیست تنفر و ترس از ایران به خاطر آن است که ایران با نظام دولتی و اجتماعی خود تمام جهان غرب را که در حال نابودی و پوچی است به چالش کشیده.

غرب که اقتدار خود را به بازار های بورس و بازارهای مصرف دیوانه استوار کرده است نیروهای بشر را تباه کرده و امروز جهان با شکست مواجه شده است. این از قدرتهای نظام جمهوری اسلامی است و اگر شما می بینید مصلحت هایی است که فتنه گران را محاکمه نمی کنند مردم وظیفشان است که فریاد بزنند و مسئولان باید موضع گیری کنند این به خاطر اینکه به نظام کمک کند بلکه به خاطر خودشان که از این ماشین پر قدرت عقب نماند و الا این که نظام اینها را محاکمه نمی کند  همانطور که همه می دانند این نشانه اقتدار نظام است و اجازه می دهد که راحت بیانیه بدهد و این احساس تنفر و بغض نسبت به اینها اشتباه نشود اینها نشانه ضعف نیست ناشی از رنجی است که ما می بریم که چرا نجات عالم را به تاخیر می اندازد؟

درد ما شبیه پیامبران است که هیچ ترسی از کسی نداشتند ولی دوست داشتند که اوضاع خوب باشد. ما دلمان برای نخبگان هم می سوزد مگر برای ما راحت است اسم کسی را بیاریم و از او انتقاد کنیم من خیلی از اوقات روم نمی شود مسقیم به کسی مشاوره دهم لذا می روم بالای منبر کلی می گویم شاید متوجه شود.

برای بنده شیرین نیست که نام افرادشناخته شده یا نشده را بیاورم درد ما و ناراحتی از این است ما اهل غیض و غضب به خودی ها نیستین  فتنه های بعدی  که در پیش است هیچ نگرانی ندارد با این قدرت نظام و فتنه های بعدی هرچه مذهبی تر و انقلابی تر هرچه با همراهی با نظام بیشتر خواهد بود و آنجا باز هم معلوم می شود چون سر و ته آن را نگاه کنیم منجر می شود به خشنودی دشمنان و هیچ وقت ما گم نمی شویم  ولی در کل ائمه اطهار (ع) ما را از فتنه های آخر و الزمان خیلی ترساند. یک نفر رفت پیش امام صادق (ع) و گفت که ما آن زمان چه باید بکنیم ؟آن زمان در صحرای منا بودند آقا پرده خیمه را بالا زد نور آفتاب آمد داخل خیمه و امام فرمودند این چیست؟ مرد جواب می دهد آفتاب . فرمود فتنه های آخر الزمان برای شیعیان ما مانند این آفتاب روشن است. ولی پیچیده تر خواهد شد. و ما در ادامه این شبیه این ادبیات مخلوطی که در آغاز فقتنه دیدیم و متوجه شدیم و شاید از سوابق افراد می توانستیم نتیجه بیگیرم شاید در ادامه بدین صورت نباشد و ادبیات و فعالیت های افراد بسیار نزدیکتر شود ما باید آمادگی پیچیده تر شدن فتنه ها باشیم و ویژگی بعدی این است که کسانی که انتظار نداریم ریزش می کنند. همچنان که این بار شاهد ریزش کسانی بودیم که انتظار نمی رفت ریزش کنند.

بنده اینها را بر اساس نظام آفرینش و آیات و روایات و نگاه به فتنه های این سی ساله عرض می کنم بدون نگاه به وضع سیاسی امروز. بدانید که ریزش ها بدتر خواهد شد و باید به بحث های عاقبت به خیر شدن بیشتر توجه کنیم. ولی چیزی که کمک می کند آن مرز بندی است که حضرت امام فرمودند که نگاه کنید دشمن از چه کسانی خوشحال می شود و امام رضا نیز می فرمایند ملاک خوبی است برای تشخیص راه در فتنه های آتی و ملاک دیگر اولیت بندی بین جرم ها و خطاها ملاک تایین کنند ای ست که ما می توانیم به واسطه آن از فتنه ها عبور کنیم.
مجری: کلا ما می توانیم پاد زهرۍ ff0 ? برای مقابله با فتنه داشته باشیم؟

صفار هرندی: همانطور که فرمودند فتنه ها در پیشه و منطق قرآنی دارد  که اگر خدا به شیطان مهلت داده تا یوم یبعثون، پس این فتنه ها هم ادامه دارد. مهم مدیریت کردن فتنه است که حتی در زمان امام عصر(عج) هم بیشترین فتنه ها وجود دارد که حضرت آن را مدیریت می کنند که در آخر هم در یکی از این فتنه ها به شهادت می رسند. ما باید در قبال فتنه باید به دو عنصر متمسک شویم تقوا و بصیرت.

مجری: آینده این جریان دوم خرداد چه خواهد شد چون برخی از اینها علاقه مندند به بازگشت؟

صفار هرندی: قبل از سوال شما من مطلبی را در باره ادامه فتنه بگویم در یکی از اسناد ویکی لیکس (که حالا بحث ما صحت و سقم آن نیست ولی در کل آنچه که برعلیه خودشان گفتند در این اسناد می تواند قابل استناد باشد )آمده که وزیر دفاع انگیلیس در فاصله 9 دی و 22 بهمن دیداری داشته با عوامل خارجی و گفته است که راهپیمایی 9 دی نشان داد که عوامل ما در ایران نتوانستند کاری کنند و دیگر کاری از دستشان بر نمی آید و ما منتظر هستیم که ببینیم 22 بهمن چه خواهد شد. اگر آن روز هم نتوانستند حرکتی انجام دهند ما چاره ای نداریم جز قطع این ماجرا و روی آوردن دوباره به تحریم که دقیقا هم همین شد در فضای جامعه بعد از 22 بهمن باشکوه آنها نا امید شدند و دوباره به سمت تحریم رفتند و کارهای فتنه گران در آخر منجر به فشارها و تحریم های دشمن شد.

حالا کمی این آقایان فکر کنند که از سر پنجه آنها چه فشاری دارد به ملت وارد می شود و خوشبختانه مسئولین و دولتمردان ما مدیریت کردند و در دوره تحریم حتی توانستند بزرگترین طرح اقتصادی یعنی هدفمند کردن یارانه ها را هم اجرا کنند و طبق اعتراف خود آنها هم تا به امروز مشکلی ایجاد نشده و جامعه آرام پیش می رود و این ها با این کار تحریم آنها را به تمسخر رسیدند.

این مصداق همان تعبیری است که خود غربی ها گفتند که  ایران مثل تیری است که از چله کمان رها شده و دارد پیش می رود و نمی شود جلوی آن را گرفت. در همه عرصه ها دارد پیش روی می کند. درباره فتنه های آتی عرض کنم که هرچه باشد هدفش نشانه روی به سمت ایمان اسلام و از همه مهم تر ولایت فقیه که هدایت کننده است و این ادبیات بسیار بهتر و زیباتر خواهد شد.

شما نگاه کنید مکتب ایرانی خیلی لفظ خوبی است ولی زمانی که ff0 در مقابل مکتب اسلامی قرار می گیرد نشان دهنده آن است که می خواهد پروژه ناتمام فتنه را کامل کند چه بفهم چه نفهمد. در برخورد با رهبری آنها فهمیددند که ضربه نهایی را از رهبری دریافت کردند رهبر کسی بود که محبوب دلهای مردم با بصیرت است.

قصه دوم خرداد جریان چپ و رادیکال غیره و کسانی که به این نام مشهورند و کسانی که نسبت خودشان را اسلام و انقلاب درست تعریف نکردند وقت بازگشت به نظام را ندارند حرف مردم این است کسانی که مشروعیت خود را از نزدیکی با نظام و انقلاب و امام گرفتند در بزنگاه این مشروعیت را به پای دشمن هزینه کردند اینها کسانی هستند که قواعد نظام را بلد نیستند یا خائنند بنده احتیاط می کنم و سمت اول را می گویم ولی از دید بعضی ها اینها خیانت کارنند که وسط بازی شورای نگهبان که به شما مشروعیت داد شما قواعد بازی را عوض کردند و مردم را به خیابان و آشوب کشیدند واین اصلا در قواعد بازی نمی گنجد و این اصلا دموکراسی نیست و کسانی که این بی ادبی را به قانون کردند در چشم مردم فعلا صلاحیت بازگشت به درون نظام را ندارند.

مگر آنکه تغییر کنند و توبه کنند و اصلاح کنند و دست کسانی که منحرف کردند را نیز به راه بیارند و بگویند که ما به خاطر هوای نفسانی تهمت تقلب زدیم و تقلبی در کار نبوده است و اگر بخواهند برعکس این عمل کنند و همچنان آب به آسیاب دشمن بریزند و با ادبیات طلبکارانه با مردم حرف بزنند بدانند که مردم تا به اینجا نجابت به خرج دادند شما باید بیایید و پاسخگو باشید در قبال کارهایی که کردید.

تا اینجا مردم به نظر مسئولین احترام گذاشتند در قبال محاکمه شما سکوت کردند و شما می خواهید با پررو گری برای حضور دوباره خودتان پیش شرط بگذارید کسی برای شما فرش قرمز پهن نکرده ملت به شما اجازه دادند که توبه کنید و نه بخاطر بازگشت بلکه برای اینکه بروید در کنج عزلت بشینید و دعا کنید که شاید ملت  شما را مورد بخشش قرار دهد آن هم نه از باب بازگشت به نظام بلکه  دیگر با این غضب و خشم نگاهتان نکند.