موج سبز یا موج شورش؟

آزدی اندیشه با هرج و مرج نمیشه....

موج سبز یا موج شورش؟

آزدی اندیشه با هرج و مرج نمیشه....

فکت شیت آمریکایی راست از آب درآمد/ صالحی: «بگذارید حقیقت را بگویم؛ آمریکا cease می‌کند»/ لغو تحریم در کار نیست

چرا صالحی این حرف‌ها را در تلویزیون نزد؟



خبرنامه دانشجویان ایران:  بعدازظهر روز گذشته همایشی با عنوان «انرژی هسته‌ای؛ دیروز، امروز، فردا» با حضور دکتر «علی‌اکبر صالحی» در سالن «جابر بن حیان» دانشگاه صنعتی شریف از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ازدحام جمعیت در سالن برگزاری مراسم به نحوی بود که تعداد زیادی از دانشجویان و اساتید سرپا و در بیرون سالن اقدام به پیگیری مباحث مطرح شده در جلسه می کردند.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی  در این همایش که به همت معاوت فرهنگی وزارت علوم تشکیل شده بود در جمع اساتید، معاونین خود و دانشجویان به سخنرانی پرداخت.(حواشی این دیدار را از اینجـــــــا ببینید)

صالحی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشجویان گفت: ایران امروز به برکت اقتدار ملی توانسته در منطقه قدرتمند جلوه کند و کشورمان در بین ۵۸ کشور اسلامی و ۱۲۵ کشور در حال توسعه جایگاه ویژه ای را پیدا کند.

وی تصریح کرد: خون شهدا و تلاش دانشمندان به ما جان دیگری بخشیده و به اقتدار و عزت ملت منجر شده که در مذاکرات با غربی ها سربلند باشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه انقلاب اسلامی شیوه حکمرانی جدیدی به دنیا عرضه کرد بیان کرد: ایران تولیداندیشه برای اداره دنیا به شیوه جدید را ارائه داد.

وی در ادامه سخنانش به ادعا های دشمن در باره ی دمکراتیک نبودن حکومت در ایران، حمایت از تروریزم، حقوق بشر و سلاح های کشتار جمعی و موضوع هسته ای اشاره کرد و این موارد را از بهانه های غرب پس برای فشار بر ملت ایران پس از پیروزی انقلاب بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه امروز چالش هسته ای ما منجر به شناخته شدن ایران شده ادامه داد: این از محاسن این چالش بود و ما درحال حاضر در جایگاه قدرت هسته ای قرار گرفته و خرسندیم که غرب بهانه هسته ای را برای فشار بر کشورمان قرار داده است.

صالحی با بیان اینکه قدرت های غربی در مقابل بزرگواری ملت ایران سر فرود می آورند اظهار داشت: البته برای مذاکرات نیاز به افراد وارد و کارآشنا می باشد.

وی یکی از دلایلی را که این امپراتوری توانست با دوام بماند عرضه شیوه حکمرانی برای اولین بار در جهان خواند و ادامه داد: ایران پس از ورود اسلام در عرصه فکر و اندیشه پیش قراول سایر ملت ها شد و علمای بزرگ اسلام عمدتا از ایران هستند.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: ایران به عنوان یک ملت توانست خودنمایی و تا به امروز بماند که کمتر ملتی در دنیا توانسته چند هزار سال خودنمایی کند.

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب تاریخ مجددا تکرار شد و شیوه حکمرانی جدید و افکار نو برای نظم جهانی و نیز تولید اندیشه برای دنیای جدید از سوی ایران صورت گرفت اظهار داشت: اول انقلاب برای مبارزه با این انقلاب کشورمان تلاش های زیادی صورت گرفت.

وی با اشاره به نیروگاه بوشهر گفت: آلمانی ها برای ساخت نیروگاه بیش از ۷۵ درصد پول را گرفته اما به تعهداتشان عمل نکردند اما غرب یک گام به جلوتر گذاشته و اعلام کرد که شیوه حکومت ایران دمکراتیک نیست و دمکراسی را بهانه فشار بر کشورمان قرار داد.

صالحی با بیان اینکه بحث تروریست را محور قرار دادند گفت: آنها عنوان داشتند که ایران حامی تروریزم است و بعد از آن بحث حقوق بشر را دنبال کرده و سپس سلاح های کشتار جمعی و سرانجام بحث هسته ای را پیش کشیدند.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: بحث هسته ای از پیش از انقلاب بیان شد که نیروگاه بوشهر وارد مرحله ساخت شد.

وی با بیان اینکه از جنگ تحمیلی فهمیدیم تا جای ممکن باید روی پای خود بایستیم گفت: در مسائل استراتژیک نباید محتاج دیگران باشیم برای ساخت یک نیروگاه مانند بوشهر حداقل شش میلیارد دلار هزینه کردیم و عاقلانه نبود که برای تامین سوخت آن محتاج دیگران باشیم .

صالحی با بیان اینکه ما ۳۶ سال است تمام تحریم ها را پشت سر گذاشته ایم گفت: بعد از جنگ برای تجهیز این دانشگاه ۱۱ میلیون دلار از بانک توسعه اقتصادی وام گرفته ایم و از همان طریق تجهیزات را تکمیل تا به اینجا رسیده ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به پیشرفت علمی ایران در سطح جهانی افزود: زمانی که معاون سازمان همکاری های اسلامی در بخش علمی بودم و همه کشورها را مورد بررسی قرار دادم متوجه شدم هیچ یک از آنها قابل مقایسه نیستیم چرا که مالزی و اندونزی به دلیل توسعه صنعتی وابسته به سرمایه خارجی با یک اتفاق ساده فروریختند چرا که چیزی از خود نداشتند اما در جامعه اسلامی علم از درون می جوشد.

وی اضافه کرد: یکی از کشورهای همسایه که در اقتصاد قوی است در وزارت خارجه از ما خواست که در صنایع موشکی و شبیه سازی حیوانات با آنها همکاری کنیم هر کشور در حال توسعه به جز اورپا پیش از ساخت نیروگاه باید قراردادی را امضا کند که به دنبال غنی سازی نمی رود کره جنوبی اجازه تولید آب سنگین و غنی سازی را ندارد اما ما به لطف خداوند به این صنعت رسیده ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با ذکر این نکته که چالش هسته ای منجر شد ما بیش از ظرفیت خود در دنیا شناخته شویم گفت: سیاست ابهام منجر شد که ما در جایگاه قدرت هسته ای قرار بگیریم. در دوران مذاکرات یکی از مقامات طرف مقابل به من گفت تا صبح نخوابیدم و به این فکر می کردم که شما در بازگشت به مردمتان چه خواهید گفت به اولین چیزی که به ذهنم رسید این بود که پوزه استکبار را به خاک مالیده و به حقوق خودمان رسیده ایم.

وی با اشاره به اینکه البته برای مذاکرات باید افراد کارآشنا باشند گفت: اینکه طرف مقابل می نشیند و تمکین می کند ناشی از بزرگواری و خون شهدای این ملت است.


رئیس سازمان انرژی اتمی آینده ملت ایران را روشن و تابناک عنوان کرد و افزود: ۳۶ سال زمانی در حیات یک ملت نیست و در تاریخ پنج هزار ساله ایران عددی کوچک است اما در این مدت اندک هم راه زیادی را طی کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه برای عزت ایران کشور باید هزینه داد مجانی در دنیا چیزی به ما نمی دهند گفت: ما جزو هفت کشور صنعتی دنیا نیستیم و فاصله بسیاری با آنها داریم ولی در تعاملات بین المللی جزو کشورهای قدرتمند دنیا هستیم تا صدای ایران شنیده نشود تصمیم ایران در خصوص یک مسئله بین المللی به خصوص در منطقه مورد نظر قرار نگیرد آنها به بیراهه می روند.

در ادامه صالحی به پرسش دانشجویان پاسخ داد و  در پاسخ به این سؤال که در توافق نهایی آیا تحریم‌های بانکی و نفتی یک جا برداشته می‌شود؟ گفت: زمانی که توافقنامه امضا شود (که اگر بشود) تمام قطعنامه‌های شورای امنیت که تحت عنوان قطعنامه‌های اشاعه‌ای هستند و 6 قطعنامه را شامل می‌شوند با صدور یک قطعنامه به نام قطعنامه اجرای توافقنامه ایران و 1+5 ملغی خواهد شد که چگونگی به اجرا گذاشتن توافقنامه را شامل می‌شود.

وی افزود: براساس این قطعنامه تمام تحریم‌ها ملغی می‌شود و تنها 2 نوع تحریم شورای امنیت چه تسلیحاتی و چه تجهیزات اشاعه‌ای مانند خرید کیک زرد باقی می‌ماند که البته ما به دنبال لغو آنها نیز هستیم که ما از چند ماه صحبت می‌کنیم، اما نظر آنها روی چند سال است.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره انواع تحریم‌ها نیز گفت: برخی قطعنامه‌ها مربوط به فرمان رئیس جمهور است و برخی مصوبه کنگره می‌باشد و خود تحریم‌های آمریکا نیز شامل 2 نوع اولیه و ثانویه می‌شود که تحریم‌های ثانویه مربوط به کشورهایی است که با ایران تجارت و مراوده می‌کنند.

صالحی افزود: بگذارید حقیقت را به شما بگویم تحریم‌های ثانویه متوقف می‌شود نه لغو.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: دو طرف وقتی که به توافق رسیدند باید اقداماتی را انجام دهند که اقدامات ما روی زمین و مربوط به محدودیت‌هایی در برخی تاسیسات‌مان است و اقدامات آنها روی کاغذ است. آن روزی که ما اقدامات روی زمین را انجام دادیم، همزمان اقدامات آنها روی کاغذ نظیر تصویب لغو تحریم‌ها در شورای وزیران اتحادیه اروپا انجام می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: درباره این موضوع مذاکره می‌کنیم که چطور تضمین‌های لازم گرفته شود و دغدغه‌ها چگونه رفع شود که در مذاکرات اخیر در وین درباره آنها بحث شد و مواردی را پذیرفته‌اند.

وی گفت: از زمان اجرای توافق تحریم‌های بیمه، نفتی، مالی و بانکی همه یک جا برداشته می‌شود


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد