موج سبز یا موج شورش؟

آزدی اندیشه با هرج و مرج نمیشه....

موج سبز یا موج شورش؟

آزدی اندیشه با هرج و مرج نمیشه....

غلبه موج خروشان ملت بر پیوند آشوب و پروپاگاندای رسانه ای غرب

در حالی که راهپیمایی روز جهانی قدس امسال نیز با حضور مردم در تمام شهرهای ایران برگزار شد که رسانه‌های غرب به روال همیشگی خود ضمن بی اهمیت جلوه دادن این حضور گسترده، به برجسته کردن حاشیه های اشوبگران نیز پرداختند.

به گزارش ایرنا، از هفته‌ها پیش سخن از دور جدید ساماندهی و برنامه‌ریزی گروه‌هایی از هواداران نامزدهای شکست خورده در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده بود تا برای حضور میان راهپیمایان روز قدس و طرح شعارهای مد نظر خود آماده شوند.
بنا بر روال معمول روزهای اغتشاش در تهران پس از برگزاری انتخابات، باز هم شبکه‌های اینترنتی و وبلاگ‌ها و سایت‌های فردی و گروهی عرصه جولان این عده شد. بر همین اساس نیز رسانه‌های بیگانه از جمله رادیو آمریکا و بی. بی.سی موج سخن‌پراکنی خود را آغاز کردند و سعی در مخدوش نشان دادن فضای راه‌پیمایی روز جهانی قدس در ایران داشتند.
رادیو بی. بی. سی در حالی که یک هفته قبل با محمد سلامتیان صحبت می‌کرد، موضوع نماز جمعه روز قدس و حضور اکبر هاشمی رفسنجانی را به عنوان یکی از محورهای مصاحبه خود قرار داد. تلویزیون بی. بی. سی نیز با چهره‌های مختلفی از مخالفان نظام و ایرانیان مقیم اروپا به گفت و گو پرداخت. عطاء الله مهاجرانی، وزیر ارشاد دولت خاتمی با بیان اینکه "روزهای سخت‌تری در راه است"، پیش‌بینی کرد راهپیمایی روز قدس، "تجلی سرکوب‌های حاکمیت" خواهد بود. این تلویزیون در فاصله 24 ساعت مانده به روز قدس، اقدامات برخی اغتشاشگران برای به انحراف کشاندن موضوع اصلی روز قدس را با تلفیق نمادهای آنان با نمادهای فلسطینی برای حضور اعتراضی در راهپیمایی روز قدس نشان داد.
رادیو رژیم صهیونیستی نیز پس از انعکاس خبر نماز جمعه مقام معظم رهبری، گفت که آگاهان از تهران گزارش می‌دهند که حکومت نگرانی بسیار دارد که راهپیمایی جمعه آینده به تظاهرات گسترده مردمی تبدیل شود. رادیو فردا نیز دعوت رهبر انقلاب به شرکت در مراسم روز جهانی قدس را که همیشه صورت می‌گرفت، واکنشی به برخی شخصیت‌های معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری خواند. علیرضا نوری‌زاده که سابقه همکاری او با رژیم صهیونیستی آشکار است، نیز روز شنبه طی مصاحبه‌ای با رادیو صدای آمریکا به بزرگنمایی روز جهانی قدس امسال پرداخت.
رادیو زمانه و رادیو فردا نیز با انتشار شایعه ممنوع‌الخبر شدن برخی شخصیت‌ها، به موضوع برنامه‌ریزی برای تجمع روز قدس اشاره‌هایی کردند. رادیو زمانه روز دوشنبه گزارش مفصلی را درباره فراخوان نامزدهای شکست خورده انتخابات و همچنین احزاب و گروه‌های حامی آنان برای شرکت در روز قدس پخش کرده بود.
رادیو ضد انقلاب پرشیا نیز طی مطلبی در روز سه شنبه، با ایجاد انحراف در اهداف برگزاری روز قدس، به تبلیغ شعارهایی برای استفاده معترضان در این روز پرداخت.
این خط را روزنامه الخلیج چاپ امارات با چاپ مطلبی در هفته گذشته درباره اوضاع سه ماه اخیر ایران دنبال کرد. روزنامه‌های کویتی القبس و الوطن نیز روند مذکور را ادامه دادند.
رویترز از گذر نمایش فیلمی در ونیز از سوی دختر محسن مخملباف که مخالفت با نظام جمهوری اسلامی ایران را مدت‌هاست در اروپا بر عهده گرفته است، به این موضوع پرداخت. فرانس 24 نیز با "بسیار مجادله‌برانگیز" خواندن این فیلم که درباره اغتشاشات اخیر تهران است، به مداخله آشکار در امور داخلی ایران پرداخت. روزنامه ال پاییس چاپ مادرید میز مصاحبه‌ای را با او منتشر کرد. فیلم دیگری نیز طی هفته گذشته بهانه را برای رسانه‌های بیگانه فراهم کرد تا به اغتشاشات اخیر تهران بپردازند. فیلمی ساخته شده توسط شیرین و شهرنوش در میان خبرهای شماره روز شنبه روزنامه الامارات الیوم قرار گرفت.
روز شنبه گذشته روزنامه الحیات چاپ لندن مقاله‌ای را با عنوان "سبزهای ایران آماده برگزاری روز قدس هستند اما نه برای فلسطین" منتشر کرد و روزنامه القبس به پیش‌بینی‌های شیرین عبادی درباره متشنج شدن فضای تهران پرداخت. لس آنجلس تایمز نیز طی گزارشی به اقدام افرادی که آنان را "معترض" خواند، برای برنامه ریزی در راستای اعلام اعتراض در روز قدس اشاره کرد. دویچه وله نیز به عنوان نماینده آلمان نخواست تا از این دایره عقب بماند و با مرتضی کاظمیان، یکی از نویسندگان در سایت ادوار تحکیم وحدت سخن گفت. وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در نماز جمعه و نیز فراخوان مهدی کروبی و میرحسین موسوی برای شرکت در روز قدس از "روز قدس متفاوتی" خبر داده بود. این رسانه روز یکشنبه نیز خط خبری خود را ادامه داد. رادیو آلمان روز دوشنبه در گزارشی گفت که "با نزدیک شدن روز قدس بحث چگونگی حضور معترضان به انتخابات ریاست جمهوری در راهپیمایی این روز شدت بیشتری می‌گیرد". این رادیو شرکت هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه این روز را یکی از موضوع‌‌های "بحث‌انگیز" دانست. دویچه وله در این تحلیل آورد: حضور هواداران جنبش سبز در راهپیمایی روز قدس، با شعارها و نمادهای خاص خود، ممکن است به رویارویی بخش‌ های مختلف مردم با یکدیگر منجر شود. این رسانه همچنین به شعارها و نمادهای این گروه‌ها برای مراسم روز قدس اشاره کرد. ّ
از روز سه شنبه در پی اقدام هماهنگ شده برخی سران گروه‌های حامی موسوی و کروبی برای ایجاد اغتشاش در روند همیشگی راه‌پیمایی‌های روز قدس، بیانیه‌ها، شعارها، پلاکاردها و برگه های تبلیغاتی مشابه با آنچه تاکنون از سوی رسانه‌های بیگانه منتشر می‌شد، بر روی شبکه‌های اینترنتی قرار گرفت و برخی عوامل این گروه‌ها نیز در شهرهایی همچون تهران و اصفهان دست به اقداماتی برای توزیع این اقلام تبلیغاتی زدند. به طوری که روزنامه ال پاییس روز چهارشنبه نوشت: بحث ها و انتقادها به اینترنت انتقال پیدا کرده است که همواره شرایط دشوارتری دارد، مخالفان از سوء استفاده‌ها شکایت می کنند و "تلاش در هماهنگی دارند". روز چهارشنبه نیز با بیانیه‌هایی از سوی برخی سران این اغتشاشات در رسانه‌ها منتشر شد. خبرگزاری رسمی ایتالیا (آنسا) خبری درباره شرکت "سه چهره شاخص و نماینده اپوزیسیون و مخالف محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران در راهپیمایی روز قدس" منتشر و به اخبار مندرج در سایت‌های ایرانی در این زمینه استناد کرد. رادیو فردا در این روز با اینکه حضور هاشمی رفسنجانی به عنوان خطیب ط دو روز گذشته بارها تکذیب شده بود، بار دیگر خواست تا از حضور وی برای پررنگ کردن اعتراض‌های روز قدس هواداران موسوی و کروبی استفاده کند. رادیو بی. بی. سی نیز هاشمی را در میانه یک "بحران" توصیف کرد. گزارش روز پنجشنبه روزنامه لوموند چاپ پاریس نیز محتوایی مشابه سایر رسانه‌های غربی داشت.
العربیه در این میان نقش همیشگی اختلاف‌افکنی خود را بازی کرد. العربیه از روز یکشنبه به تهیه گزارش‌ها و مصاحبه‌هایی با هدف بزرگنمایی اقدامات نامزدهای شکست خورده انتخابات اخیر برای روز قدس پرداخت.
این شبکه روز سه‌شنبه نیز با وجود اینکه حضور هاشمی رفسنجانی به عنوان خطیب نماز جمعه روز قدس تکذیب شده بود، مدعی شد: نگاه‌ها در ایران متوجه جمعه آینده، یعنی روز جهانی قدس است که انتظار می‌رود هاشمی رفسنجانی امامت نماز جمعه را برعهده داشته باشد. روز چهارشنبه نیز گزارشی مبنی بر بحران در تهران و قم توسط این رسانه منعکس شد که طی آن مدعی شد "حواس تمامی ایرانی ها هم اکنون به مساله برگزاری نماز روز جهانی قدس متمرکز شده است" و به موضوع بیانیه‌های کروبی، موسوی، خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی پرداخت.

**روز جهانی قدس
سال 1358، امام خمینی (ره) جمعه آخر ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس اعلام کردند تا مردم جهان این روز را به نشانه همدردی با مردم مظلوم فلسطین و مخالفت با رژیم صهیونیستی به راه‌پیمایی بپردازند. علیرغم تبلیغ‌های گسترده رسانه‌های غربی برای حضور هواداران موسوی و مخالفان نظام در مراسم راه‌پیمایی روز قدس امسال، خبرها حاکی از تجمع گروه‌ها و دسته‌های کوچک و پراکنده تعدادی از هواداران موسوی و کروبی در میادین و مسیرهای تعیین شده برای راه‌پیمایی روز قدس بود. میدان فاطمی، خیابان آزادی، میدان هفت تیر، از جمله مناطق مورد توجه تجمع‌کنندگان بود تا برای رسیدن به اهداف خود، به سر دادن شعارهایی بپردازند. آنان همچنین به تحریف شعارهای همیشگی این تجمع جهانی در مجکوم کردن اقدامات رژیم صهیونیستی اقدام کردند. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب طی خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته نسبت به طرح مسائلی غیر از موضوع مردم مظلوم فلسطین در روز قدس هشدار داده بودند.
صبح روز جمعه، سی. ان. ان برگزاری راه‌پیمایی شکوهمند روز قدس در تهران را با زیرنویس "بالا بودن هشدار امنیتی در تهران" پوشش داد و حضور مردم را تنها دهها هزار تن توصیف کرد. خبرگزاری فرانسه نیز "دهها هزار نفر" را برای تجمع‌کنندگان حامی موسوی به کار برد. فرانس 24 نیز در حالی ار وقوع درگیری در راه‌پیمایی روز قدس تهران خبر داد که هیچ تصویری از ادعای خود پخش نکرد و تنها، صحنه‌هایی از راه‌پیمایی عادی و همیشگی مردم روزه‌دار تهران در حمایت از مردم فلسطین این خبر را همراهی می‌کردند. شبکه العربیه در حالی که زمان آغاز برنامه راه‌پیمایی روز قدس، 10 صبح جمعه اعلام شده بود، اما پیش از آن از "در جریان بودن جنگ شعارها" خبر داد و به پخش تصاویری آرشیوی از اغتشاشات تهران پرداخت. انتشار خبرهای نادرست و سعی در ملتهب نمایاندن اوضاع از دیگر اقدامات این شبکه بود به طوری که حتی پرواز بالگردهایی برای فیلمبرداری از راه‌پیمایی مردم از سوی این رسانه به عنوان امری امنیتی مطرح شد. شبکه ان. تی. وی ترکیه نیز با استناد به "ناظران آگاه"، به شایعه‌پراکنی‌هایی پرداخت. رادیوهای ضد انقلابی همچون پرشین نیز سعی داشتند تا به نام برقراری ارتباط تلفنی با برخی تظاهرکنندگان، از تعداد بالای معترضان خبر دهد. برخی افراد نیز به عنوان تماس گیرنده با این شبکه سعی در انتشار افکار ضد اسلامی خود بودند به طوریکه یکی از آنان از زنان معترش می‌خواست تا روسری‌های خود را به نشانه اعتراض در آورند.
الجزیره با استفاده از تصاویری از شبکه یوتیوپ و همچنین آرشیوهای خود در زمان اغتشاشات اخیر تهران، سعی در ملتهب نشان دادن فضای راهپیمایی روز قدس داشت. در کیفرخواست پنجمین جلسه دادگاه جمعی معترضان به انتخابات که روز دوشنبه در تهران برگزار شد گفته شد دشمنان جمهوری اسلامی ایران از سایت‌های شبکه دوست‌یابی مانند "فیس بوک" و یوتیوب برای ایجاد و تداوم آشوب‌های خیابانی و در راستای تضعیف جایگاه داخلی و بین المللی نظام استفاده می‌کنند. شبکه الجزیره همچنین کوشید با استفاده از مصاحبه‌های محمود احمدی‌نژاد با خبرنگاران خارجی (شبکه ان. بی. سی آمریکا) این موضوع را به مسئله هسته‌ای ایران مرتبط کند. خبرنگار الجزیره نیز در حالی که همزمان با برگزاری راه‌پیمایی روز قدس در خیابان انقلاب حضور داشت و شعارهای مرگ بر انگلیس و اسرائیل از سوی مردم اطراف او شنیده می‌شد، از درگیری‌های هواداران نامزدهای معترض با نیروهای نظامی و امنیتی خبر می‌داد. رویترز نیز خبر از درگیری‌های میان تظاهرکنندگان روز قدس با اغتشاشگران مخابره کرد. خبرگزاری رسمی ایتالیا (آنسا) با عنوان "اپوزیسون وارد میدان شد" از درگیری مردم با حامیان موسوی خبر داد. این ادعا به همراه خبرهایی مبنی بر برخورد با سران اصلاحات در این رسانه‌ها منتشر شد و از سوی سایر رسانه‌ها تکرار شد در حالی که هیچ یک از آنان تصویری در این خصوص یا سایر مقابله‌های مورد ادعا ارائه ندادند. این در صورتی بود که بارها از سوی نیروهای انتظامی حاضر در مراسم راه‌پیمایی اعلام شده بود که مردم از برخورد با افرادی که به سر دادن شعارها یا حمل نمادهای غیر مرتبط با روز قدس پرداخته‌اند، بپرهیزند. اما با این وجود، برخی تجمع‌کنندگان با جمله به نیروهای انتظامی و مقرهای آنان، به تخریب خودروها و شکستن شیشه‌های اماکن مربوط به نیروی انتظامی پرداختند. آنان همچنین به اموال عمومی و شخصی تعرض کردند و تعدادی موتورسیکلت را آتش زدند. تجمع‌کنندگان و اغتشاشگران که در برخی موارد اقدام به بستن خیابان‌های کوچک و ممانعت از تردد خودروها می‌کردند، با پوششی نامناسب و در حالی به رفت و آمد مشغول بودند که در ملا عام روزه‌خواری می‌کردند. این صحنه‌ها سبب اعتراض مردمی شده بود. حضور موسوی، خاتمی و کروبی در جمع راه‌پیمایانی که اغتشاشات اخیر تهران را منتسب به این گروه می‌داننند نیز با واکنش منفی راه‌پیمایان همراه بود به طوریکه آنان مجبور به ترک مکان خود شدند. این در حالی بود که رفتار تحریک‌آمیز این افراد و همراهان آنان سبب برانگیختن خشم مردم شده بود. رسانه‌های انگلیسی به گونه‌ای متفاوت در این میان نقش‌آفرینی کردند. علاوه بر گزارش‌های بی. بی. سی، روزنامه گاردین با اختصاص صفحه ای در وب سایت خود به انتشار گزارش‌های لحظه به لحظه از تهران پرداخت و نوشت "این صفحه هر یک دقیقه به روز می شود". گاردین از خوانندگان خود خواست برای دریافت اطلاعات بیشتر به تفسیرهای "مایکل روبین" و "جمشید چوک سی" در وبلاگی مراجعه کنند. روزنامه تایمز و ایندیپندنت نیز در نسخه‌های آنلاین خود از درگیری میان حامیان دولت و هواداران موسوی نوشتند و اغتشاشگران را هزاران نفر دانستند. شبکه خبری اسکای نیوز انگلیس نیز با پخش تصاویری از راهپیمایی روز قدس در تهران، ادعای حمله به سران اصلاح‌طلب در این مراسم را برجسته کرد و افزود: تظاهرات سالانه قدس که علیه اسراییل برگزار می شود، امسال دچار انشقاق شد و بخشی از شرکت کنندگان در تظاهرات علیه دولت خود ایران شعار دادند.

**نتیجه: پیوند ناگسستنی اغتشاشگران با رسانه‌های بیگانه
مروری بر رفتارهای رسانه‌های بیگانه نشان از تبعیت اغتشاشگران مراسم روز قدس از راهکارهای ارائه شده از سوی این رسانه‌ها دارد. این رسانه‌ها از سویی دیگر بدون اشاره به انگیزه‌های برپایی مراسم روز جهانی قدس، به بزرگنمایی حاشیه‌سازی تعداد معدودی اغتشاشگران پرداختند که سعی در به انحراف کشاندن اهداف، خواست و شعارهای این روز داشتند. به علاوه، کوته‌فکری و منفعت اندیشی برخی سیاستمداران داخلی در حالی نمود می‌یابد که هر اقدام آنان زمینه مساعدی را برای خبرپراکنی رسانه‌های بیگانه درباره ایرانن فراهم می‌آورد. این افراد در حالی خود را از یاران امام خمینی (ره) می‌دانند که بدون توجه به اهداف ایشان در اعلام روز جهانی قدس، سعی در سوء استفاده از مراسم این روز داشته‌اند و رسانه‌های بیگانه نیز از فرصت به دست آمده برای متزلزل نشان دادن جایگاه جمهوری اسلامی و تضعیف آن بهره خود را بردند. این رسانه‌ها با توجه به سلطه خبری خود در جهان و انحصار اطلاعاتی، می‌کوشند تا به هر نحو در راستای اهداف خود گام بردارند و برخی افراد در داخل کشور نیز ناآگاهانه یا به عمد این شرایط را برای این ابزارهای سلطه امپریالیسم و صهیونیسم جهانی فراهم می‌آورند.
سیام*1961
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد