موج سبز یا موج شورش؟

آزدی اندیشه با هرج و مرج نمیشه....

موج سبز یا موج شورش؟

آزدی اندیشه با هرج و مرج نمیشه....

«لویی جرگه»؛پیشنهادی محفلی برای عبور از مردم و قانون اساسی

 
مهدی سعیدی:یکی از پیشنهاداتی که از روزهای ابتدایی آغازحوادث پس از انتخابات توسط بخشی از فتنه گران و احیانا چهره های میانه رو و معتدل تر آنها برای پایان دادن به مناقشات پیشنهاد گردید، تشکیل لویی جرگه یا گروهی متشکل از نخبگانی با گرایشهای سیاسی متنوع برای داوری در آنچه اختلافات سیاسی دو جناح خوانده می شد، بود.

این در حالی بود که از سوی دیگر، رأس فتنه سبز با شدت و حدت بر طبل سهم خواهی می کوفت و فریاد برمی آورد که «تسلیم این صحنه آرایی خطرناک نخواهم شد»!
این سناریوی فشار از پائین و چانه زنی از بالا که در غالب کشاندن اردوکشی های خیابانی از یکسو و تشکیل«هیئت مورد اعتماد ملی» (مطابق آنچه در بیانیه شماره 5 موسوی آمده) از سویی دیگر دنبال می شد، بخشی از سناریوی عام تری بود که از آن به عنوان کودتای مخملین یاد می شود.
پیشنهاد تشکیل «لویی جرگه» بارها توسط برخی چهره ها مطرح شد که آخرین بار آن در برنامه تلویزیونی «رو به فردا» بود که توسط یکی از حامیان موسوی مطرح گردید، این در حالی است که نقدهای جدی به این طرح وارد است:
1- تشکیل«لویی جرگه» یا «محفل ریش سفیدان» در جوامع عقب مانده ای معنا دارد که مبتنی بر قانون اداره نشده و یا هنوز دارای قانون مدون و مصوبی برای اداره کشور نمی باشد. در چنین جامعه ای که هیچ ملاک و معیاری برای حل مناقشات وجود ندارد، فصل الخطاب را محفلی قرار می دهند که از میان نخبگان و گروههای مرجع تشکیل شده است. اما در نظامهای قانونمدار، این قانون است که فصل الخطاب بوده و مراجعه به قانون راهگشای مناقشات می باشد. در جمهوری اسلامی نیز سه دهه است که قانون ملاک و معیار حل تمامی اختلافها بوده و این قانون گریزانند که برای عبور از قانون و میثاق ملی از تشکیل چنین محفل کذایی سخن می گویند.
2- از منظری دیگر باید گفت که نظام جمهوری اسلامی بیش از سه دهه است که از مرحله شکل دهی لویی جرگه گذشته است. سی سال پیش لویی جرگه بزرگ ملت با عنوان «مجلس خبرگان قانون اساسی» تشکیل گردید و بعد از دهها جلسه و ماهها برنامه ریزی آنچه امروز قانون اساسی و میثاق ملی خوانده می شود را مصوب نمود و آن نوشته نیز به تائید آرای ملی رسید. در نتیجه لویی جرگه ملت ایران نظر خود را برای حل مناقشات مختلف از جمله اختلاف نظر در انتخابات، در قالب قانون اساسی ارائه کرده است.
3- در واقع باید گفت آنچه اینک مشکل سران فتنه است معلوم نبودن راه حل مناقشات نیست، چرا که مراجعه به نص قانون آن را مشخص کرده است، بلکه مشکل عدم تسلیم فتنه گران به حقیقت و تلاش برای تداوم فتنه به معنای ایجاد فضای غبارآلود است. به همین خاطر قابل پیش بینی است که در صورت تشکیل «هیئت مورد اعتماد ملی» نیز ضمانتی برای قبول نتیجه آن توسط فتنه گران وجود ندارد.
4- آنچه در پس پیشنهاد تشکیل «محفل ریش سفیدان سیاسی» نهفته است، تلاش برای سهم خواهی است تا در ازای آن فتنه گران حاضر به کوتاه آمدن و خواباندن آتش فتنه ها باشند. لویی جرگه مذکور بدان معناست که سهم هر یک از گروههای سیاسی در ساختار قدرت مشخص گردد و ضمانتهایی از سوی نظام سیاسی برای مصونیت قانون شکنان و فتنه گران ارائه گردد تا بتوانند به حیات سیاسی خود در انتخابات بعدی ادامه دهند و تنها در این شرایط است که دوران اردوکشی و توجه و تأکید به پتانسیل مردم به سر آمده و سران جناحهای سیاسی با دریافت سهم خود از قدرت، از خدمات هواداران تشکر کرده و از آنها می خواهند تا آغاز زورآزمایی دیگر! به زندگی روز مره باز گردند. در حقیقت تشکیل لویی جرگه مذکور پایان بازیچه قرار دادن ملت و اردوکشی خیابانی است!
5- نکته قابل توجه دیگر آن است که فتنه گران تنها به محفلی به عنوان«لویی جرگه ایرانی» تن خواهند داد که ترکیب اعضای آن مطابق نظر ایشان بوده و نتایج آن خواسته های فتنه گران را تأمین نماید و گرنه هیچ ضمانتی برای پذیرش نتایج لویی جرگه ای بی طرف وجود ندارد! در محفل ریش سفیدان پیشنهادی فتنه گران، کسی در رأس قرار خواهد گرفت که خود یکی از حامیان اصلی رأس فتنه بوده و باور خود مبنی بر ضرورت «عبور از احمدی نژاد» را بارها اعلام داشته است.
6- نکته کلیدی اینکه، لویی جرگه پیشنهادی، محفلی برای عبور از قانون و مردم است که با روح نظام مردم سالار دینی در تعارض می باشد. در نظام مردم سالار دینی همه چیز از مدار انتخاب مردم می گذرد و قانون متضمن رأی ملت است و جایی برای تفکرات اریستوکراتیک و تبار سالاری و ریش سفیدی باقی نمانده است.
7- در رأس این نظام، حکیم عادلی قرار دارد که خود را امانت دار و حافظ قانون اساسی و منافع ملت می بیند و از آن عدول نخواهد کرد و علی رغم تمامی موارد ذکر شده در پس پیشنهاد فتنه گران برای شکل گیری محفل ریش سفیدان، باید گفت که به فرض اگر قرار باشد لویی جرگه ای هم شکل گیرد، تنها آن محفلی خواهد توانست متضمن حقوق ملت و مدافع اصول قانون اساسی باشد که با محوریت رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان عالی ترین نماد مردم سالاری دینی تشکیل گردد.
8- پایان سخن آنکه جریانها و گروههای سیاسی می توانند تحت هر عنوان برای تفاهم و نزدیک تر شدن آرا و نظرات خود گرد هم آیند و ساعتها برای تنظیم چارچوب رقابت سیاسی و رفع سوء تفاهمات انتخاباتی با یکدیگر گفتگو نمایند و حتی ریش سفیدانی را هم برای آشتی همراه داشته باشند. اما قرار نیست در این محفل، قانون اساسی زیر پا نهاده شده و رأی مردم نادیده گرفته شود و آنچه سهم ملت است تقسیم گردد.
نظرات 2 + ارسال نظر
علی یکشنبه 27 دی‌ماه سال 1388 ساعت 11:57 ب.ظ

هر چه سریع تر به رهبر انقلاب رای دهید تا سایت دوباره فیلتر نشده!!!
http://8.8.247.13/Ayatollah-Sayyid-Al

حمید دوشنبه 28 دی‌ماه سال 1388 ساعت 02:53 ب.ظ http://hamid-46.blogsky.com

سلام خسته نباشید . با خاطراه ای از جبهه در کنار شما خوبان هستم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد